Grégr nabídl Alžírsku i zbraně
Ministerstvo průmyslu a obchodu hledá možnosti, jak zvýšit vývoz do Alžírska. Přestože Transgas tvrdí, že dodávky alžírského plynu do ČR jsou zbytečné, protože ho je dostatek, Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) na této variantě nadále trvá. Šéf resortu Miroslav Grégr dokonce podle informací HN Alžírsku nabídl výměnou za plyn výrobky domácích zbrojovek. Původně měli doprovázet ministra na jeho cestě do této severoafrické země, z níž se vrací dnes, pouze zástupci Tatry Kopřivnic
e a Aera Vodochody. Teprve na stížnost Asociace obranného průmyslu ČR získaly možnost prosadit výrobky v Alžírsku i další firmy tohoto odvětví. "Je nemyslitelné, aby byl někdo privilegovaný. Musím říci, že ministerstvo velmi ochotně a rychle vyhovělo stížnosti zbrojařského sdružení," řekl našemu listu zdroj blízký asociaci.Nicméně dodávky obranného charakteru do tohoto teritoria mohou přinést ostré reakce USA nebo Francie. Svědčí o tom do jisté míry i snaha někdejšího ředitele Omnipolu Pavla Musely vyvézt v roce 1997 do Alžírska stovku tanků T-72 z arzenálů armády. Zároveň je třeba posoudit i ekonomickou výhodnost takového kontraktu. Monopolní státní dovozce plynu Transgas tvrdí, že tato komodita je ČR k ničemu vzhledem k tomu, že plyn dovážíme z Ruska a N
orska v dostatečném množství. Na dotaz HN tiskové oddělení MPO pouze uvedlo, že veškeré informace ohledně Grégrovy cesty budou k dispozici až dnes a odmítlo sdělit cokoliv bližšího.Jak informovala ČTK, alžírská armáda připravuje letos mimo vládní úvěr objednávku dalších strojů a komponentů letadel z ČR za zhruba čtyři milióny dolarů. "V rámci nedočerpané rezervy mezivládní úvěrové dohody v hodnotě 126 miliónů USD byly předány alžírskému partnerovi návrhy kontraktů na dodávky náhradních dílů pro letouny L-
39 a Z-142 a na generální opravy leteckých motorů," sdělila minulý týden mluvčí MPO Dagmar Plachá s tím, že kontrakty byly podepsány a uvedená rezerva vyčerpána.Kromě toho je ČR připravena pomoci při výstavbě nového terminálu, námořního přístavu a mezinárodního letiště v Alžíru. "Banka Crédit Lyonnais je připravena tyto aktivity financovat," uvedl Grégr. Dodal, že "ČR nabízí zkušenosti, tradici i účast alžírských firem". Jmenoval například nákladní vozy kopřivnické Tatry, která jedná s alžírskou automobil
kou SNVI o dodávkách agregátů.Musela, který Grégra doprovázel, nabídl alžírské straně prostřednictvím firmy Pamco dodávky dopravních letadel kunovického Letu a místopředseda představenstva Aera Vodochody Jaroslav Borák vojenské cvičné stroje L-39 a civiln
í letoun Ae 270 IBIS.Zdroj: HN z 18. 4. 2000