Spokojeni se svou bankou jsme i proto, že od ní můžeme snadno odejít

29.05.2017 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Klienti „kamenných“ bank byli podle průzkumů v loňském roce se svými bankami spokojeni, ale stále více jich využívá FinTech společností, které taky doporučují svým známým a příbuzným.

FinTech společnosti využívají současné technologie a nabízejí finanční služby, které jsou jednoduše ovladatelné a využitelné. Nejsou limitování nejrůznějšími omezeními, které platí na bankovním trhu a celkově jsou flexibilnější než bankovní domy. Tato tendence příští rok nepochybně vzroste, protože banky budou muset FinTech firmám uvolňovat další on-line informace: Bankovní revoluce nastane v lednu.

Co si klienti na bankách cení? Jejich nabídku bankovních služeb, jejich kvalitu a současně si také pochvalují, že nabídka produktů je srozumitelná. Trochu jiné je to však u žen, které dávají přednost uhlazenosti, profesionalitě a vlídnosti bankéřů. Muži si racionálně jdou za splněním slibů, které jim banka nabízela, když je chytala do svých sítí.

Kodex pomáhá

Klienti jsou spokojeni i se svou novou bankou a hlavně pokud je přechod od staré k nové bance co nejméně zatíží. K tomu slouží Kodex mobility klientů, který v roce 2009 uvedla poprvé na trh Česká bankovní asociace. Kodex vymezuje společné závazné metody a postupy, kterými se banky řídí, když se klient rozhodne změnit tzv. hlavní banku. To je banka, kterou bere jako „svou“ a nejčastěji mu tam přichází výplata.

Kodex byl zaveden, aby bylo možné změnu banky učinit co nerychleji a nejsnadněji, a mohlo tak být co nejvíce využito tržního prostředí. Co to vlastně znamená? Klient ve „své“ bance vyplní krátkou žádost o změnu banky a pak už je všechna další administrativní zátěž na staré a nové bance. Kodex mobility klientů vychází z principů European Banking Industry Commitee (EBIC) a je závazný pro banky, které se k němu přihlásí. K 1. březnu 2017 ke Kodexu přihlásily dvě desítky u nás nejznámějších bank.

Výhodná bitva o klienty

Banky se o své klienty perou, což je vidět na jejich nabídce a konečně taky na spokojenosti zákazníků bankovních domů. Například běžný účet zdarma je skutečně častý. A to je také pro zákazníka podle průzkumů nejdůležitější. Náklady na vedení účtu jsou tedy v očích klienta tím nejdůležitějším faktorem, a pokud banka nabízí poplatky velmi nízké, nebo žádné, lidé na to velmi dobře slyší. Dalším důležitým faktorem je možnost bezkontaktního placení a možnosti přístupu k účtu. Internetové rozhraní je samozřejmostí, mobilní aplikace je rozhodně pro banku výhodou.

Zákazníci také oceňují pružnost své banky a nabídka různých inovací. Proto se i portfolio bankovních účtů na českém trhu mění. Ještě před několika lety banky nabízely více běžných účtů, různé služby a ve finále pak zlevněné balíčky služeb najednou, dnes se preferuje jednoduchost a přehlednost. V nabídce mívají nejvíce tři konta, ale ojedinělé nejsou bankovní domy s jen jedním kontem. Dělají to hlavně kvůli sílící konkurenci. Trh je také nutí k vedení konta gratis, některé dokonce poskytují odměnu za sehnání nového klienta.

Nemění se ale jen banky, zákazníci jsou také daleko informovanější než za dob, kdy měli všichni konto u České spořitelny. K tomu pomáhá opět trh a medializace některých bankovních nešvarů, například nesmyslných bankovních poplatků a podobně. Lidé si dnes už také většinou dovedou porovnat nabídky jednotlivých bankovních domů. Není pro ně problém si z nabídky bank vybrat účet, který je pro ně nejvýhodnější a například zajít do současné banky a dát ji nůž na krk: stejné podmínky, nebo odcházím. Nejsou to plané hrozby a banky to ví. Lidé se totiž se jednoduše naučili využívat snadného přechodu k jiné bance. Zvlášť kdy transfer zajistí jejich starý bankovní ústav.

Doplňme, že dnes je bezkontaktní platební karta samozřejmá, stejně jako internetové bankovnictví a některé banky dovolují i přečerpání účtu. U transakcí bývají zdarma tuzemské platby on-line a výběry z vlastních bankomatů, občas se setkáme i s nabídkou zdarma výběrů z bankomatů v celé ČR.

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ