Až pojedete autem k moři: 6 tipů, jak jezdit ekonomicky

19.07.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Existuje řada doporučení, která sama o sobě nemusejí mít znatelný přínos, ale jejich kombinace vám může ušetřit náklady za pohonné hmoty. Plynulá jízda, správná údržba nebo, vzhledem k aktuální dovolenkové sezóně, i správné plánování a načasování cesty jsou jen některé z tipů pro úsporný provoz automobilu.

Prázdniny a hlavní sezóna dovolených jsou v plném proudu. Mnoho lidí vyráží na dovolenou po Česku, ale i do zahraničí autem. Správný přístup k řízení nebo údržbě vozidla nám může ušetřit nezanedbatelné náklady. Nebavíme se přitom jen o spotřebě pohonných hmot, ale i o neúměrném opotřebení dalších dílů automobilu, jako jsou pneumatiky, brzdy a podobně, nebo o časových úsporách. Jezdit ekonomicky přitom není samozřejmost. Styl jízdy některých řidičů může neúměrně zatěžovat náklady na pohonné hmoty a opotřebení vozidla, ale i životní prostředí. Firmy proto vedle pronájmu vozidel využívají také kurzy ekonomické a ekologické jízdy pro své zaměstnance,“ uvádí Jiří Solucev, obchodní ředitel leasingové společnosti Arval CZ. „Řidiči se tak naučí, jak i při zachování dobré jízdní dynamiky snížit náklady na provoz vozidla na minimum, a přitom být šetrný k životnímu prostředí,“ dodává Jiří Solucev.


Když pojedete autem k moři:


Jezděte plynule a předvídejte

Základní poučkou šetrného provozu automobilu je plynulá jízda. Neznamená to, že se řidič musí ploužit pomalu a zdržovat ostatní na silnici. Jde o to během provozu předvídat a vyhýbat se prudkým změnám rychlosti. Koukejte dále než jen na vozidlo před vámi, abyste včas sundali nohu z plynu místo nárazového prudkého brzdění. Následný rozjezd znamená vyšší spotřebu pohonné hmoty a vzniklá energie se pak opět vyplýtvá při zbytečném brzdění. Hlavně v městském provozu na semaforech lze plynulým zrychlování a zpomalováním jezdit úsporně. Nezapomínejte proto zpomalovat brzděním motorem. Bez sešlápnutého plynu a se zařazenou rychlostí je totiž uzavřen přívod paliva, a vy tak šetříte brzdy i palivo.

Dobré plánování i načasování cesty

Rovněž dostatečná časová rezerva na cestu může mít velký význam pro ekonomickou jízdu. Spěchem na silnici totiž vzhledem k husté dopravě cestu často výrazně neurychlíte a nutně pojedete stylem brzda–plyn. Navíc je léto typické četnými uzavírkami, takže nečekaná objížďka vám může cestu zkomplikovat a zbytečně neúměrně prodloužit. Správným plánováním i načasováním cesty se tak můžete vyhnout popojíždění v kolonách, které je na spotřebu extrémně náročné. „Firmy například optimalizují trasy svých vozidel díky on-line monitoringu, protože sledují polohu jednotlivých vozidel na mapě,“ uvádí Jiří Solucev. „Monitoring vozidel rovněž umožňuje kontrolovat styl jízdy a spotřebu jednotlivých vozidel, a tím i případně korigovat chování řidičů, kteří by jezdili nehospodárně,“ dodává Jiří Solucev. 

Nezapomínejte na běžnou údržbu

Pravidelnou údržbu vozu nezanedbávejte. Zdánlivě triviální záležitosti mohou spotřebu paliva i výkon motoru znatelně ovlivnit. V předepsaných intervalech proto měňte například vzduchový či palivový filtr. Neodkládejte ani opravu děravého výfuku. Samozřejmý je také správný tlak v pneumatikách. Před cestou na dovolenou ho určitě nezapomeňte zkontrolovat a podle zatížení případně i zvýšit. Jsou-li pneumatiky podhuštěné, nejenže roste kvůli většímu odporu spotřeba, ale též se zkracuje jejich životnost, protože se špatně sjíždějí. Špatně se pneumatiky sjíždějí i při přehuštění, kdy rovněž pocítíte horší jízdní komfort. Pneumatiky trpí i nesprávně seřízenou geometrií. Při kontrole tlaku v pneumatikách je proto vhodné zkontrolovat občas i vzorek.

Dojeďte autem až k moři

(foto Pixabay)

Tempomat: Dobrý sluha při správném využití

Tempomat je užitečná věc, která šetří palivo, protože udržuje konstantní navolenou rychlost. Platí to především na dlouhých rovných úsecích. Pokud se ale dostanete do kopcovitého úseku, situace se mění. Z kopce tempomat auto brzdí a do kopce se naopak snaží za každou cenu udržet nastavenou rychlost. Šikovný řidič ale dokáže v takovém terénu jet úsporněji bez tempomatu. Z kopce se totiž může více rozjet s minimálním spotřebovaným palivem, aby do následujícího kopce využil setrvačnosti vozidla a lehkou nohu na plynu. Nevadí, když mírně zpomalí, protože rychlost nabere opět z kopce. Tempomat tedy nemusí být vždy nejúspornějším řešením. Pokud ale máte těžkou nohu, tempomat je pro vás nejlepším řešením.

Aerodynamika a přebytečný náklad

Při cestě autem na dovolenou se asi nevyhnete plně naloženému vozu a často i nosičům na střeše, kde budete mít střešní box nebo jízdní kola. Obojí má samozřejmě negativní vliv na spotřebu, a proto jakmile se vrátíte, neváhejte vše nepotřebné odmontovat. Cokoliv, co je na autě navíc, zpravidla zvyšuje odpor vzduchu, který roste násobně s rostoucí rychlostí vozidla. Kvůli aerodynamice též není optimální jezdit s otevřenými okénky. Rovněž zbytečnosti, jež s sebou autem trvale vozíte, vás stojí zbytečné peníze. Každý kilogram navíc totiž zákonitě zvyšuje spotřebu paliva.

Rozmyslete si krátké cesty

Studený motor spotřebuje mnohem více paliva. Popojíždění na krátké vzdálenosti je tedy velmi neekonomické, a to nejen kvůli spotřebě, ale i opotřebení motoru. Motor se totiž nestihne ohřát na provozní teplotu, při níž je jeho provoz nejefektivnější. Rozmyslete si proto, zda stojí za to startovat auto, abyste si pro něco zajeli třeba půl kilometru daleko. Pokud si tam zajdete pěšky nebo na kole, uděláte navíc něco pro své zdraví. Také nemá význam snažit se zahřát motor chodem na volnoběh. Ihned po startu se normálně rozjeďte, protože tak se motor ohřeje mnohem rychleji. Samozřejmě platí, že jízda se studeným motorem by zvláště v mrazech měla být klidná. 


Zdroj: Arval CZ

O společnosti Arval CZ: ARVAL CZ je součástí mezinárodní skupiny ARVAL, která působí ve 28 zemích (v dalších 17 prostřednictvím partnerů) a spravuje více než 1 000 000 vozidel. Je 100% dceřinou společností přední světové bankovní skupiny BNP Paribas. ARVAL CZ působí v oblasti financování a managementu vozových parků na českém trhu od roku 2003. S více než 18 500 vozidly ve financovaném fleetu patří mezi lídry v oboru.

Štítky:

Autor článku

Redakce


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3.5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU