Jak postupovat při reklamaci platby kartou?

17.08.2023 | , Finance.cz
Spotřebitel


Zaplatili jste předem za zboží, které nedorazilo? Zaúčtovala se vám transakce dvakrát? V takových případech můžete požádat banku o reklamaci transakce. Jak postupovat?

Důvodem k reklamaci platby může být již zmíněná platba za zboží, které nedorazilo, strhnutí jedné částky dvakrát nebo například zaúčtovaná transakce, kterou vlastník účtu neprovedl.

Pro reklamaci již zúčtované platby se rovněž využívá anglický název chargeback.

Důležité je účet pravidelně kontrolovat, aby klient banky mohl co nejrychleji případnou neoprávněnou transakci odhalit. Pro tyto případy je dobré mít nastavené notifikace, které se budou v případě proběhlé transakce objevovat na mobilním zařízení.

Ještě předtím, než držitel karty přistoupí k reklamaci platby, může vyzkoušet domluvu s obchodníkem, u kterého k neoprávněné platbě došlo. Až poté, když u obchodníka neuspěje, by se měl obrátit na bankovní instituci. 

Zdroj: Depositphotos

Reklamace platby musí proběhnout nejpozději do 13 měsíců od zúčtovatelné transakce

Limit pro nejpozdější možnou reklamaci neoprávněné platby upravuje zákon o platebním styku:

„Plátce může právo na nápravu neautorizované nebo nesprávně provedené platební transakce uplatnit u soudu nebo u jiného příslušného orgánu, oznámí-li neautorizovanou nebo nesprávně provedenou platební transakci poskytovateli bez zbytečného odkladu poté, co se o ní dozvěděl, nejpozději však do 13 měsíců ode dne, kdy byla částka platební transakce odepsána z platebního účtu plátce nebo kdy byla plátcem jinak dána k dispozici k provedení platební transakce.“

Ze zákona vyplývá, že klient banky může o reklamaci požádat nejpozději do 13 měsíců od data zúčtovatelné transakce. Zároveň by tak měl učinit co nejdříve, když si neoprávněné transakce všiml

Tip: Chce vás podvodník okrást o peníze na účtu? Banky zlepšují systémy na vaši ochranu

Jak na reklamaci platby kartou u Komerční banky?

V případě, že máte účet, ze kterého neoprávněná platba odešla, u Komerční banky, můžete uplatnit pro reklamaci následující postup:

  • Požádat o reklamaci lze přes mobilní aplikaci Mobilní banka nebo prostřednictvím internetového bankovnictví MojeBanka.
  • Pokud máte raději osobnější přístup, můžete o reklamaci požádat také telefonicky na čísle 955 512 230 nebo na kterékoliv pobočce KB.
  • Ve výpisu transakcí zvolíte platbu, kterou chcete reklamovat. Systém KB vás následně provede celým procesem reklamace.
  • K žádosti o reklamaci, pokud to vyžaduje povaha věci (např. nedodané zboží z e-shopu), bude nutné doložit případné doklady (faktury, komunikaci s obchodem…).

Jak na reklamaci platby kartou u České spořitelny?

Podobně se rovněž postupuje u České spořitelny. 

  • Reklamaci platby lze u ČS provést prostřednictvím e-mailu csas@csas.cz, ke kterému přiložíte vyplněný formulář Reklamace transakcí platební kartou. O reklamaci lze také požádat osobně na kterékoliv pobočce České spořitelny a telefonicky na čísle 800 207 207.
  • Nejpohodlnější pro podání žádosti o reklamaci je využití internetové aplikace George, ve které stačí u konkrétní platby zvolit možnost reklamovat. Následně aplikace provede žadatele celým reklamačním procesem.
  • Jestliže šlo o platbu, za kterou nebylo dodáno zboží nebo služby, je potřeba doplnit žádost o reklamaci také o faktury a případnou komunikaci s obchodníkem.

Žádost slibuje Česká spořitelna vyřídit co nejrychleji. Jestliže bude muset banka při reklamaci spolupracovat s kartovou asociací, je možné, že vyřízení žádosti přesáhne 30 pracovních dnů.


Čtěte také:

Hromadí se vám doma mince? Můžete je snadno vyměnit za bankovky

Nakupujte jako místní a plaťte kartou s dobrými kurzy. Praktické tipy, jak si užít Chorvatsko

 

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: Spotřebitel