Stavební spořitelny s reformou nesouhlasí

02.05.2003 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Návrh reformy stavebního spoření je probírán již několik měsíců. Minulý týden se k němu vyjádřily také přímo stavební spořitelny a to na výroční tiskové konferenci AČSS…

V rámci reformy veřejných rozpočtů se počítá také s reformou systému stavebního spoření a to hlavně v omezení poskytované státní podpory. Ministerstvo financí připravilo návrh na změnu zákona o stavebním spoření, kterou předložilo Asociaci českých stavebních spořitelen  (AČSS) začátkem dubna letošního roku.

Co  navrhuje ministerstvo financí?

Návrh novely zákona o stavebním spoření předpokládá snížení státní podpory z dosavadních 25 procent na 15 procent.  Změnit by se měla i částka, ze které se podpora počítá, a to na 20 000 Kč (v současné době je 25% vypočítáváno z částky maximálně 18 000 Kč). To pro klienty znamená možnost získat maximální roční podporu ve výši 3 000 Kč, zatímco nyní dosahuje maximální státní podpora 4 500 Kč ročně.
Další změnou by měla být věková hranice pro přiznání státní podpory. Státní podporu by mohli získat děti až od věku 15 let. Do té doby by jim nepříslušela.
Poslední zásadní navrhovanou  změnou je prodloužení cyklu stavebního spoření z pěti na šest let. To znamená, že zatímco nyní stačí klientovi pro získání naspořené částky včetně stání podpory spořit pět let (pokud nevyužije úvěr) od uzavření smlouvy, podle návrhu by musel spořit celých šest let.

To jsou v kostce některé změny, které obsahuje připravovaný návrh novely zákona o stavebním spoření.

A co ke změnám říkají stavební spořitelny (AČSS)?

Stavební spořitelny sice souhlasí se snahou MF ušetřit finanční prostředky státního rozpočtu, přesto však považují zásah do fungujícího systému za příliš razantní. Z tohoto důvodu navrhuje AČSS úpravu některých parametrů návrhu MF:

  • Návrh MF snížit státní podporu na 15 %, nejvýše však 3 000 Kč ročně vychází z úvahy, že dlouhodobé snížení úrokových sazeb vytvořilo prostor pro snížení sazby státní podpory. AČSS považuje takové snížení za příliš razantní. Tato změna rovněž nezohledňuje skutečnost, že maximální částka státní podpory (dnes 4 500 Kč) nebyla od roku 1993 valorizována, a vlivem růstu cen je dnes její reálná hodnota poloviční. AČSS proto navrhuje změnit státní podporu na 18 %, nejvýše však 4 500 Kč. Státní podpora by tak mohla být získána z vkladů až do 25 000 Kč ročně. Podle tajemníka AČSS Jana Pátka, by náklady státu  přitom rovněž klesly, protože většina klientů nevyužije maximální výši podpory (průměrná vyplacená podpora se pohybuje kolem 2600 Kč). Úspora by byla velice podobná, ne-li shodná s představou ministerstva financí.
  • AČSS dále nesouhlasí se stanovením věkové hranice 15 let pro vstup do systému státní podpory. Toto opatření působí diskriminačně a ve svém důsledku omezuje motivaci mladé generace starat se o vlastní bydlení od raného věku, případně možnost rodičů začít včas spořit na bydlení svých potomků.
  • AČSS se dále domnívá, že by bylo účelné usnadnit možnosti pro financování. Často se setkáváme například s případy, kdy rodiče chtějí zajistit bydlení pro své děti. Dnešní znění zákona však požaduje, aby úvěr sloužil k řešení bytových potřeb účastníka, není přípustné použít stavební spoření pro řešení bytových potřeb jiných osob. Proto AČSS navrhuje nevázat financování na bytovou potřebu konkrétního účastníka a tak umožnit například bezproblémové sloučení několika smluv v jedné rodině při čerpání úvěru. Toto opatření neznamená jakékoliv dodatečné nároky na státní podporu, pouze umožní dosud akumulované prostředky účelně využít prostřednictvím úvěrů na zlepšování bytové situace účastníků.

AČSS v rámci vnějšího připomínkového řízení uplatnila na MF kromě těchto zásadních i některé další připomínky. Tyto připomínky byly formulovány s cílem zajistit funkčnost systému stavebního spoření i do dalších let.  AČSS nesouhlasí ani s prodloužením spořícího cyklu z pěti na šest let, tento bod však připomínkovat nebude.

Novela zákona je momentálně ve vnějším připomínkovém řízení. V květnu ministerstvo bude jednotlivé připomínky posuzovat. V červnu by novelu měla projednávat vláda a na podzim by měl novelu schválit parlament. Pokud by vše proběhlo podle tohoto scénáře, měla by novela začít platit od počátku příštího roku.

Podle výroční zprávy Asociace stavebních spořitelen  byla v roce 2002 průměrná měsíční úložka na jednu smlouvu 880 Kč a tím dosáhla průměrná státní podpora za rok na jednu smlouvu výše 2635 Kč.

Vývoj průměrné výše státní podpory na 1 smlouvu  (v Kč)

Rok

1997

1998

1999

2000

2001

2002

Státní podpora

2450

2580

2700

2760

2720

2635

Zdroj: výroční zpráva AČSS

V loňském roce bylo uzavřeno celkem 1,63 mil. nových smluv a to včetně navýšení cílové částky. K 31.12. 2002 bylo na spořících účtech stavebního spoření celkem 180,2 mld Kč a ke stejnému datu registrovaly stavební spořitelny 4,87 platných smluv o stavebním spoření.

Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ