Rozpočty ČR i EU schváleny v prvním čtení

01.11.2006 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


V minulých dnech byly v prvním čtení schváleny dva rozpočty na rok 2007. Naše Poslanecká sněmovna schválila návrh domácího státního rozpočtu a Evropský parlament schválil návrh rozpočtu celé Evropské unie. Jak se budou v příštím roce utrácet miliardy?

Evropský parlament v prvním čtení schválil návrh rozpočtu Evropské unie. Oproti návrhu Rady Evropské unie však europoslanci podpořili značné navýšení závazků a výdajů na výši 127,3 miliard eur resp. 122 miliard eur, což odpovídá 1,04 % hrubého národního důchodu budoucích 27 států Unie. Rada na závazky navrhovala 125 miliard eur a na platby 114 miliard eur, což by odpovídalo 0,98 % hrubého důchodu.

Efektivní využívání finančních prostředků
Schválením zpráv Jamese Ellese a Louise Grecha Parlament podpořil Ellesův záměr klást větší důraz na efektivní využívání finančních prostředků. Výdaje by se podle poslanců měly soustředit na zajištění účinného plnění prioritních programů pro občany. První zpráva se zabývá návrhem rozpočtu Evropské komise, druhá rozpočtem ostatních institucí a orgánů EU.

U řady rozpočtových položek žádá Parlament přesun 30 % těchto prostředků do rezervy, "dokud Komise Parlament neujistí, že tyto prostředky budou využity způsobem, který zajistí evropským daňovým poplatníkům efektivní využívání prostředků," uvádí se ve zprávě europarlamentu. Více peněz chtějí poslanci naopak poskytnout na transevropské dopravní sítě, jadernou bezpečnost či program pro životní prostředí LIFE+.

Strukturální fondy, rozvoj venkova a zemědělství
Parlament schválil řadu pozměňovacích návrhů u položek týkajících se starých strukturálních fondů. Poslanci navýšili položky týkající se politiky soudržnosti. Položky soudržnost a regionální konkurenceschopnost Evropského sociálního fondu byly např. zvýšeny z 1092 resp. 461 milionů eur na 1442 resp. 661 milionů eur.

Další změnou je přesun 817,4 milionů eur v závazcích a 653,9 milionů eur v platbách na transevropskou dopravní síť do rezervy, dokud se Parlament s Radou a Evropskou komisí nedohodne na kontrole fondů. Parlament rovněž vyzývá k posunu ve výstavbě přeshraničních železničních tratí.

V zemědělství Parlament "odsuzuje radikální paušální škrty Rady v tržních výdajích" s tím, že nezohledňují priority Parlamentu. Poslanci neschvalují ani dobrovolný převod prostředků z přímé podpory zemědělství na rozvoj venkova. Výbor v této souvislosti vyjadřuje velké výhrady k návrhu Komise na "renacionalizaci" až 20 % přímé zemědělské podpory na rozvoj venkova.

Přistěhovalectví, ostraha hranic, "Schengen II"
Vzhledem k naléhavosti problematiky přistěhovalectví Parlament navrhuje více peněz pro novou unijní agenturu na koordinaci ostrahy vnějších hranic. Položky určené pro Schengenský informační systém druhé generace a vízový informační systém poslanci přesunuli do rezervy, dokud nebude upřesněn právní základ jejich interoperability. Nově přistoupivším státům, včetně Česka, tak zbývají oči pro pláč, neb rozšíření Schengenského prostoru se tímto prakticky odkládá. Na vině je evidentně software, nikoliv politici.

Transparentní zahraniční politika
U financování zahraniční politiky Unie poslanci usilují o vyšší stupeň transparentnosti a spolupráce. Parlament "nemůže však souhlasit s tím, že řada navrhovaných změn zmenšuje transparentnost pro odvětví a/nebo regiony, a zavede nezbytné úpravy". Na rozdíl od minulých let poslanci např. nesouhlasí s využíváním nástroje flexibility a navrhované finanční prostředky přerozdělili do jiných položek. Cílem je mj. větší kontrola Společné zahraniční a bezpečnostní politiky i jejích zvláštních představitelů. Parlament nicméně navrhuje i zvýšení podpory Palestinců a Afghánistánu (100/90 milionů eur; 108,6/80 milionů eur).

Škrtat se nebude
U správních výdajů byly škrty navržené Radou odmítnuty. Zrušit se mělo 200 míst v institucích EU v roce 2008 a dalších 500 míst v letech 2008 až 2010. Europoslanci se rozhodli obnovit částky, které Rada škrtla ve správních výdajích, včetně částek na plán pracovních míst, s "cílem umožnit její řádné fungování." Původně škrtnutých a následně zase schválených 50 milionů eur poslanci chtějí zapsat do rezervy, dokud Komise neprovede prověrku potřeb v oblasti lidských zdrojů a podrobně neinformuje o obsazení pracovních míst v oblasti podpory a koordinace. Úřad pro výběr personálu Evropských společenství by podle poslanců měl provést radikální změny ve svých provozních postupech, aby rychle zajistil orgánům větší počet kandidátů, kteří odpovídají lépe jejich potřebám.

Ostatní instituce a orgány
Navrhovaný rozpočet Evropského parlamentu na příští rok má činit 1,397 miliard eur. Zvýšené výdaje europarlamentu na nové zaměstnance v souvislosti s rozšířením EU o Bulharsko a Rumunsko mají činit 48 milionů eur. Návrh parlamentního rozpočtu obsahuje i nové položky pro návštěvnické centrum a webovou televizi. Příslušné částky mají být později uvolněny ze zvláštní rezervy na informační politiku. Plánovaných 6,7 milionů eur na provoz parlamentní televize na internetu má být uvolněno po posouzení prototypu a zapojení poslaneckých klubů.

Evropskounijní kolos v příštím roce přerozdělí více než 127 miliard eur, což je pro nás jen těžko uvěřitelných 3564 miliard korun. Rozpočet EU je plněn z národních rozpočtů členů unie, takže i Česko bude do rozpočtu platit. Z návrhu našeho státního rozpočtu, schváleného poslanci minulý čtvrtek, plyne, že do rozpočtu EU v příštím roce přispějeme částkou přibližně 30 miliard korun. Česká republika je naštěstí tzv. čistým příjemcem, takže z EU více získáváme, než do ní platíme. V příštím roce bychom měli získat více než 61 miliard. A jaké jsou další parametry schváleného rozpočtu ČR pro rok 2007?

Přehled plánovaných běžných výdajů st. rozpočtu najdete v tomto souboru MS Excel.

V prvním čtení byl schválen návrh zákona počítající s celkovými příjmy ve výši 949 477 420 000 a výdaji 1 040 777 420 000 korun. Ano, výdaje státu překročí bilion korun. Schodek rozpočtu bude pře 91 miliard a financován bude převážně vydáním nových státních dluhopisů.

Drtivá většina položek státního rozpočtu jsou tzv. mandatorní výdaje. Tyto výdaje jsou dány zákony a jejich výše je jen velmi těžko ovlivnitelná. Co se ale ovlivnit dá jsou běžné výdaje ústředních státních orgánů. Ty v příštím roce dosáhnou 355 miliard a budou o více než 40 miliard (13 %) vyšší než letos!

Závěr
Schvalování rozpočtu bude teď probíhat klasickými tahanicemi až 'tanci' poslanců, kteří se budou snažit pro svůj region získat co nejvíce peněz. Tu na fotbalové hřiště, tam na rekonstrukci bazénu a jinde na jiné bohulibé aktivity. Ať je rozpočet jakkoliv špatný a schodek v době silného ekonomického růstu zbytečně vysoký, musíme říci, že jeho schválení je dobrou zprávou. Cokoliv jiného než rozpočtové provizorium je pro všechny příjemce státních peněz zprávou vždy dobrou.

 

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU