Největší světoví výrobci automobilů sídlící v americkém Detroitu brzy založí internetovou firmu, před jejímž obratem zbledne závistí kdejaká firma podnikající na síti. Automobiloví giganti General Motors, Ford a DaimlerChrysler totiž oznámili, že chtějí vytvořit největší elektronický trh na světě, který by je měl propojit s desetitisíci jejich dodavatelů. Dohoda však ještě podléhá souhlasu amerických antimonopolních orgánů. Dodavate
lská burza na internetu, která má fungovat jako nezávislá společnost, by měla těžit ze stovek miliard dolarů, které každoročně automobilové koncerny vynaloží na nákup součástek a dílů, jež montují do svých vozů. Podle odhadů by mělo touto burzou protéci na 240 miliard dolarů, které tyto tři automobilky ročně utratí, stejně jako významná část z 500 miliard, které vynaloží jejich dodavatelé. "Bude to největší internetová společnost a zároveň burza na světě," uvedl pro list The Wall Street Journal Europe viceprezident Fordu Brian Kelly.Ford i General Motors si sice zavedly podobné burzy před třemi měsíci ve spolupráci s americkými softwarovými firmami Oracle a Commerce One, mnoho dodavatelů si však stěžovalo na vyšší náklady a na další tlak na snižování cen, které by jim existence několika samostatných internetových burz přinesla. "Vyhověli jsme našim dodavatelům, kteří říkali - nechceme nezávislé burzy," řekl pro londýnský list Financial Times Brian Kelly.
Vybudování a provozování společné internetové burzy výrobci svěřili rovněž firmám Oracle a Commerce One. K projektu internetové společnosti, jejíž tržby - převážně z transakčních poplatků, reklamy a služeb - budou podle odhadů dosahovat nejméně tří miliard dolarů ročně, by se však měl připojit i francouzský R
enault a japonský Nissan, v němž Francouzi drží téměř 37 procent akcií. Zájem však podle japonského listu Nihon Keizai Shimbun projevily i další automobilky ze země vycházejícího slunce - Toyota a Honda, stejně jako Suzuki vlastněná koncernem General Motors nebo Mazda, v níž má podíl Ford.Odborníci z investiční banky Goldman Sachs odhadují, že pokud internetová burza, v níž by měly mít firmy General Motors, Ford a DaimlerChrysler stejné podíly, vznikne, ušetří automobilovým koncernům přes tisíc dolarů na jeden vyrobený vůz. To by jen severoamerickému automobilovému průmyslu uspořilo přes 18 miliard dolarů ročně. Někteří analytici počítají, že tržní hodnota nové společnosti, jejíž akcie budou brzy nabídnuty i na burze, se může během několika málo let vyšplha
t až na 40 miliard dolarů.Ekonomové Goldman Sachs ve své nové studii odhadují, že elektronický obchod mezi firmami přines e vyspělým průmyslovým zemím v příštích deseti letech každoročně růst hrubého domácího produktu zhruba o čtvrt procenta. Například pro Spojené státy by to znamenalo každý rok zboží a služby v hodnotě 23 miliard dolarů navíc. Elektronické transakce nyní dosahují zhruba 0,5 procenta všech obchodů mezi firmami. Do roku 2004 by se však podle analytiků měl jejich podíl vyšplhat až na 10 proc
ent, což výrazně zredukuje náklady v mnoha průmyslových odvětvích.Zdroj: MF Dnes z 29. 2. 2000