Auta táhnou spotřebu nahoru

17.03.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Lidé utrácejí více za služby, spojům pomáhá obliba mobilních telefonů

Lidé utrácejí více za služby, spojům pomáhá obliba mobilních telefonů. Podbízivá cenová politika velkých obchodních řetězců spolu s růstem reálných mezd jsou hlavními motory zvyšování tržeb maloobchodníků v posledních měsících. Lednový meziroční růst tržeb v maloobchodu o 6,4 procenta vypovídá o oživení ekonomiky a zvýšení chuti zákazníků nakupovat. "Kupní síla spotřebitelů se zvýšila," komentoval David Marek z České spořitelny. Jak ale př

ipomíná Český statistický řad, který včera výsledky poskytl, úrovně roku 1996 a 1997 se zatím nepodařilo dosáhnout.

Podle statistiků vzrostly zejména tržby za prodej a opravy motorových vozidel, a to o více než 20 % ve stálých cenách. Významný je zejména nárůst prodejů aut, který potvrzují téměř všichni prodejci i leasingové společnosti. Prodej aut se podle údajů Svazu dovozců automobilů letos zvýšil o necelých 37 %, přičemž hlavním důvodem zájmu ze strany spotřebitelů byly povánoční výhodné nabídky loňský

ch modelů a nové produkty na leasingovém trhu, mezi něž patří například pojištění zdarma či nulová akontace.

Růst zájmu o 8 % zaznamenaly v lednu také obchody se smíšeným zbožím. Hlavní podíl si ukrojily supermarkety a hypermarkety. Konkurence mezi nimi se má stále zvyšovat. Zájem o zboží z těchto prodejen bude i nadále: obchodní společnosti jsou natolik silné, že si mohou dovolit vést boj s konkurencí přes nízké ceny.

Mírně vzrostly i tržby za nepotravinářské zboží, a to vlivem prodeje potřeb a zařízení pro domácnost. Tomu mimo jiné napomohl rozvoj spotřebitelských úvěrů. Jejich využívání bude pokračovat: "Zlepšení ekonomické situace a pokles nejistoty podpoří domácnosti k dlouhodobějším finančním závazkům výměnou za okamžitou spotřebu," řekl Martin Hluše

k z Erste Bank. Významnou roli sehraje i rostoucí konkurence na bankovním trhu. I ty největší české banky, které se ještě nedávno soustředily na bohatou klientelu a velké podniky, nyní oznamují změnu strategie a orientaci na drobné střadatele.

Lednový růst tržeb se na rozdíl od minulých měsíců týkal všech složek maloobchodu. Překvapivý je kladný výsledek za pohostinství, které po celý loňský rok propadalo. Nejvyšší nárůst tržeb vykázaly tradičně telekomunikace, tentokrát meziročně o 30,9 %. Za výsledkem st

ojí zejména rozvoj mobilních telefonů. Navíc byl tento růst povzbuzen lednovým navýšením poplatků v pevné síti. "Růst ekonomiky na poptávkové straně není tak silný, aby hrozilo její přehřívání. Otázkou zůstává pouze, zda spotřeba domácností v dalších měsících podstatně neochabne pod tlakem nižšího přírůstku mezd," shrnul Pavel Sobíšek z Bank Austria Creditanstalt.

Zdroj: HN z 17. 3. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU