Šetřit a čekat na novou pračku, televizi či nábytek je styl, který je cizí stále většímu počtu lidí. Ti chtějí mít své zboží hned a jsou ochotni za okamžité užívání zaplatit částky zvýšené o tučné úroky. Například GE Capital Bank poskytla jen za první tři měsíce letošního roku deset tisíc expresních půjček v průměrné výši 55 tisíc korun, přestože úroky se pohybují mezi 16,5 až 19 procenty. "Nemíníme z úroků slevit. Výhoda je v rychlosti a snadné dostupnosti," uvedl ředitel drobnéh
o bankovnictví GE Capital Bank Tomáš Salomon. Rostoucí obliba nákupů na dluh souvisí podle odborníků i s psychologií prodeje a širokou škálou úvěrů, které banky a ostatní firmy nabízejí. "Na spotřebitele útočí moderní způsoby prodeje a tendence utrácet je větší. Když platíte úvěrovou kartou, je to příjemnější, než když vidíte, jak se vám vyprazdňuje peněženka," řekl hlavní ekonom Komerční banky Kamil Janáček.KOUPĚCHTIVÍ LIDÉ: ÚVĚR, NEBO SPLÁTKY?
Banky loni zaznamenaly nárůst pětašedesát procent při čerpání spotřebitelských půjček, které se přiblížily k třiceti miliardám korun. Počet lidí, kteří se nechali zlákat spotřebitelským úvěrem, se například v Komerční bance loni takřka ztrojnásobil na osmnáct tisíc. Mezi bankami je největším poskytovatelem spotř
ebitelských a hotovostních úvěrů Česká spořitelna, která měla na konci loňského roku v tomto oboru 332 tisíc smluv v celkovém objemu 8,7 miliardy korun. Meziroční přírůstek však představoval zhruba 400 milionů. Za splátkový prodej, na jehož trhu zaujímají hlavní podíl GE Capital Multiservis, Cetelem a Home Credit, utratili loni občané kolem deseti miliard korun. "To je pouze za spotřební zboží, bez aut a nemovitostí," upozornil marketingový ředitel Home Credit Oldřich Drápal.Například Multiservis získal podle Salomona z GE Capital loni 250 tisíc nových klientů a s obdobným vývojem počítá i v letošním roce. Podle průzkumu agentury Sofres Factum z konce loňského roku odpovědělo 22 procent respondentů, že letos určitě využije možnosti pořídit si spotřební zbož
í na splátky. Oblibu nákupů na splátky potvrzují i prodejci. "Za poslední půlrok se prodej na splátky zvýšil o třináct procent," řekla Radka Hamplová z Aholdu, který v zemi provozuje například síť hypermarketů Hypernova nebo Mana. Radek Mužík z marketingové agentury Incoma odhaduje, že více než pět procent veškerého spotřebního zboží se v tuzemsku prodává na splátky. "U elektroniky je to však podstatně více," podotkl. Další růst aktivit firem, které nabízejí tento prodej, vidí především v oblasti služeb, například financování dovolené, právnických služeb a podobně.... ANI JEDNO NENÍ BEZ RIZIKA
Člen Bankovní rady České národní banky Luděk Niedermayer sílící nákupy na dluh hodnotí: "Splátkový prodej není v tuzemsku ve srovnání s celou řadou evropských zemí dost vyvinutý, a proto očekávám, že bude pokračovat dynamický růst zájmu o nákupy na splátky." Nebankovní úvěrové společnosti podle něj úspěšně konkurují bankám, které mohou v oblasti úvěrování domácností ztrácet podíl. Půjčky z nebankovního sektoru pak
podle něho mohou komplikovat i práci centrální banky, která ovlivňuje cenu a množství peněz v ekonomice. "Údaje, které sbíráme od bank, jsou zkreslené tím, že do ekonomiky se dostávají peníze i z jiných zdrojů," prohlásil.Také podle šéfa Asociace leasingov
ých společností Jiřího Pulze roste rychle objem spotřebitelského leasingu pro fyzické osoby. Loni dosáhl čtrnácti miliard korun a téměř dvě třetiny z tohoto balíku směřovaly na nákup aut. Kamil Janáček z Komerční banky upozornil, že s rozvojem splátkového prodeje poroste i riziko, že více lidí nebude své závazky plnit. "Nesouhlasím s tím, že úvěrovat fyzické osoby je bez rizika. Váhání většiny tuzemských bank s vydáváním klasických kreditních karet to potvrzuje. V některých vyspělých zemích se totiž nesplácené úvěry z kreditních karet pohybují i kolem deseti procent," dodal ekonom.Zdroj: MF Dnes z 6. 4. 2000