Slovenský obchod letos čeká invaze mezinárodních obchodních sítí a tím i změna konkurenčního prostředí. Tlak na ceny zlevní nákupy.
Loňské maloobchodní tržby přesáhly 442 miliardy Sk, což je téměř o 10 procent více než v předešlém roce. Tento nárůst se nepřičítá větším nákupům jako tomu bylo v dalších zemích V4, ale především inflaci. Klasické samoobsluhy a pultové prodejny loni vytvořily čtyři pětiny maloobchodníh
o obratu a na velkoplošné zahraniční prodejny připadlo jen 20 procent. Proto zatím nevznikla vzájemná konkurence zahraničních řetězců tlačících producenty k co nejlevnějším výrobkům a tím i k cenám v prodejní síti. Přitom příchod zahraničních obchodních společností může podle odborníků lépe pomoci schopným výrobcům se postavit na nohy než jakýkoliv revitalizační program. Ve vnitřním obchodě pracuje na Slovensku 332 000 lidí.Největší obchodní společnosti v SR | |
Obchodní název | obrat v mld. Sk 1999 |
1. Tesco | 5,90* |
2. Prima Zdroj | 3,80* |
3. Billa | 2,90* |
4. Zdroj-Hos | 2,78 |
5. Opal-Fytos | 2,60 |
6. Smokre | 2,50 |
7. Verex | 2,09 |
8. M-Market | 1,80 |
9. Labaš | 1,79 |
10. Kon-Rad | 1,77 |
* odhad | |
Incoma Slovakia |
Stavební ruch ve velkých městech nasvědčuje tomu, že i malý slovenský trh se stal předmětem zájmu nadnárodních obchodních řetězců. Jen letos chce Tesco Stores v SR otevřít další dva hypermarkety, Billa kolem 20 supermarketů, Delvita asi pět, a po dvou hypermarketech Macro, Kaufland a Carrefour. Pro Sloven
sko s vysokou nezaměstnaností a nízkou kupní silou budou vítané především diskontní prodejny. Během dvou let by mělo vzniknout celkem asi sto nových velkoplošných prodejen. Jen v bratislavském sídlišti Petržalka se současně dokončují dva nové hypermarkety Tesco a Carrefour a první supermarket Terno spotřebního družstva Jednota Bratislava. Vytvoří se tak situace, že z klesajících cen se budou moci těšit Slováci i doma a kromě příhraničních oblastí to může mírně snížit nákupní turistiku do ČR. Tato konkurence zejména pro osm domácích obchodních společností, které byly ještě loni zařazeny vedle anglické Tesco Stores a rakousko-německé Billy v první desítce společností hodnocených podle obratu, však bude znamenat hledání nových cest vzájemné kooperace a vznik nových aliancí.Ještě letos se očekává vlna slučování spotřebních družstev Jednoty, která na celém Slovensku zastřešují 2075 maloobchodních prodejen s celkovou prodejní plochou 215 000 m3. Jejich loňský obrat dosáhl 23,6 miliardy Sk a podíl na maloobchodním trhu 16,7 procenta. Zásobuje je nejsilnější domácí nákupní společnost Coop Centrum, a. s., Bratislava, jejíž loňský obrat představoval 8,5 miliardy korun. V červnu by měl vzniknout jeho první obchodní řetězec Coop Supermarket. Postupující globalizace si p
odle představitelů Coop Centra vyžádá ještě vyšší formu kooperace mezi slovenskými, českými, maďarskými a později i dalšími družstevními nákupními středisky.Největší obchodní společnosti v zemích vyšehradské čtyřky (podle obratu, 1999) | |||||
Firma | Globální pozice | Pozice v ČR | Pozice v SR | Pozice v Maďarsku | Pozice v Polsku |
1. Metro | 2. | 1. | p | 2. | 1. |
2. Rewe | 13. | 3. | 4. | 7. | 4. |
3. Tengelmann | 7. | 6. | p | 4. | 8. |
4. Tesco | 8. | 8. | 1. | 8. | t |
5. Delhaize/Cora | 41. | n | n | 1. | n |
6. Ahold | 9. | 2. | n | n | 9. |
7. J. Marten | 100. | n | n | n | 2. |
8. Auchan | 18. | n | n | t | 7. |
9. Casino | 25. | n | n | n | 5. |
10. Kaufland | 23. | 4. | p | n | n |
p - plánuje příchod, t - přichází na trh, n - nepůsobí na trhu | |||||
Incoma Praha, Incoma Slovakia |
Zdroj: HN z 05. 06. 2000