Ceny ropy zavařily motoristům

22.06.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Situace před konferencí ministrů ropného průmyslu jedenácti členských zemí Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) 21

Situace před konferencí ministrů ropného průmyslu jedenácti členských zemí Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) 21. června připomínala atmosféru před zasedáním představitelů tohoto kartelu 27. a 28. března

. Ceny opět překonávaly rekordy - barel překročil magickou mez 30 dolarů - a experti byli rozděleni na dva přibližně stejně početné tábory. Jedni předvídali, že země OPEC zvýší těžbu a srazí tak ceny dolů, jako to učinily v březnu, druzí byli skeptičtí, zvýšení těžebních kvót očekávali nejdříve na dalším zasedání v září. To, že ceny ropy začaly v posledním měsíci opět prudce stoupat, třebaže jak produkce zemí OPEC, tak celková světová těžba v květnu vzrostly, mělo podle analytiků přinejmenším dvě příčiny.

Nejednotný OPEC

První příčinou byly protichůdné signály od jednotlivých členů OPEC. K tradičním stoupencům zvyšování cen, jako jsou Írán či Libye, se tentokrát kupodivu připojila i Saudská Arábie. Její ministr ropného průmyslu Ali Al Nuami v interview pro odborný časopis Middle East Economic Survey začátkem června vyslovil názor, že za nejnovějším růstem cen ropy není nedostatečná nabídka, ale problémy na trhu pohonných hmot ve Spojených státech, které táhnou nahoru i ceny ropy. Světový ropný trh je podl

e něj naopak vyvážený, a pro-to Saudská Arábie nevidí důvod, proč by země OPEC měly v dané chvíli zvyšovat těžební kvóty.

Nejistotu na ropném trhu, pokud jde o další cenový vývoj, však podle shodného názoru analytiků vyvolalo zejména to, že OPEC neuvedl v činnost nový systém regulace trhu, schválený na březnové konferenci. Na ní mělo být dohodnuto, že napříště se OPEC bude snažit držet ceny ropy v pásmu 22 až 28 dolarů za barel. Pokud ceny z tohoto pásma po dobu dvaceti dnů vybočí nahoru nebo dolů, pak OPE

C automaticky zvýší nebo sníží těžbu o 500 000 barelů denně, aby se ceny vrátily do stanoveného pásma. Tak alespoň prezentoval nový regulační systém venezuelský ministr ropného průmyslu Ali Rodriguez, který nyní zastává funkci předsedy OPEC. Když však 8. června uplynulo dvacet dnů, co se barel prodával za víc než 28 dolarů, k žádnému zvýšení těžby proti očekávání nedošlo. Z prohlášení některých představitelů členských zemí OPEC pak vyplynulo, že systém není tak automatický, jak byl původně prezentován, a že bude muset být ještě dopracován.

Stále dražší benzin

Druhou příčinu vzestupu cen ropy analytici spatřují v tom, co se odehrává na trhu pohonných hmot hlavně v USA, ale v důsledku slabého eura i v řadě západoevropských zemí. Ve Spojených státech totiž mají dnes na počátku letní motoristické sezóny nejdražší benzin za posledních patnáct let.

Kromě dražší suroviny, tj. ropy, se o to do jisté míry zaslou-žil i Bílý dům. Od 1. června totiž na třetině území USA vstoupil v platnost předpis o novém složení ekologicky šetrného druhu benzinu. Jeho výroba je však nákladnější, čehož využily rafinerie k výraznému zdražení všech druhů benzinu. Nejvíc jsou postiženy severní oblasti USA, např. v Chicagu cena za litr benzinu překročila už 71 centů. Petrochemický koncern U

nocal, který zásobuje tuto oblast, musel navíc po dobu přípravy výroby nového druhu benzinu zmenšit svou denní produkci až o 300 000 barelů.

Americké ministerstvo energetiky předpokládalo, že zavedení nového předpisu zvýší cenu nanejvýš o 5 až 7 centů za litr, ale některé rafinerie ceny zvýšily až o 50 centů. Benzín v USA tak za poslední rok zdražil o 50 %. Vyšší ceny ropy pocítili silně i automobilisté v západní Evro-pě, kde se na vzestupu cen kro-mě dražší suroviny podílí i slabé euro, protože dovážená ro

pa se platí v dolarech.

Ropný šok se však nekoná

Dražší ropa však nemá mít podle názorů ekonomů tak silný negativní vliv na konjunkturu, jaký měly ropné šoky v letech 1973 a 1980, které vyvolaly v řadě zemí hospodářskou krizi a zpomalily hospodářský růst. Hlavní důvod je ten, že dnešní ekonomika je jiná než v 70. a 80. letech a mechanismus jejího růstu je dnes na ropě méně závislý.

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) ve svém nejnovějším Výhledu světové ekonomiky z počátku června hodnotí vzestup cen ropy jako jev krátkodobý, který nijak neohrozí předpokládaný 4,1% růst světové ekonomiky v letošním roce. Ta-ké centrální banka všech ústředních bank, za niž je považována Banka mezinárodních plateb v Bernu, zdůrazňuje ve své zprávě z 5. červ

na zvýšenou odolnost současné světové ekonomiky vůči ropnému šoku.

Růst cen ropy má samozřejmě i dnes vliv na inflaci (viz graf), ale vládám se daří udržovat ji zejména daňovou politikou v přiměřených mezích. V Evropě ma-jí vlády v případě pohonných hmot poměrně značný manévrovací postoj, neboť v průměru 80 % ceny, kterou automobilista platí u čerpací stanice za benzin, tvoří daně. Např. ve Francii je to ze 7,47 franku, kolik dnes stojí litr benzinu super, celých 5,45 franku (kurz je 5,64 Kč za 1 frank). V

e výdajích francouzských domácností, z nichž 79,4 % vlastní nejméně jeden osobní automobil, figurují pohonné hmoty na třetím místě za nájemným a potravinami.

Ropné výhledy

I když role ropy zejména v nové ekonomice se zmenšuje, poptávka po ní a tedy i těžba ve světě stále roste. Podle nejnovější prognózy Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v Paříži, která byla zřízena po prvním ropném šoku v roce 1974, stoupne světová spotřeba ropy z letošních předpokládaných 77 milionů barelů denně na 96 mil. barelů v r

oce 2010. Země OPEC se na její těžbě mají za deset let podílet 41 mil. barelů denně.

To si však vyžádá nemalé investice. Jen na zajištění těžby z existujících ložisek bude podle ředitele odboru ropných trhů IEA Tatsua Masudy třeba do roku 2010 investovat, zhruba 110 miliard USD. Země OPEC by podle něho neměly s těmito investice-mi otálet, pokud si chtějí zachovat dnešní zhruba 40% podíl na světové těžbě. Nízká cena ropy - kolem 10 USD za barel - na přelomu let 1998-1999 totiž měla ve všech producentských z

emích za následek pokles nákladů na průzkum a odklad těžby z nových ložisek, takže je co dohánět, má-li nabídka držet krok s poptávkou. Jinak hrozí, že ceny ropy by mohly vyletět ještě výš než dnes.

Zdroj: Ekonom 25/2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU