Jak americké firmy bojují o zákazníky

25.08.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Spotřebitelé v USA utrácejí stále více za výrobky a služby "nové ekonomiky"

Spotřebitelé v USA utrácejí stále více za výrobky a služby "nové ekonomiky". Tradiční podniky hledají cesty, jak si udržet odbyt. Rekordně dlouhý boom amerického hospodářství postupně změnil i nákupní či výdajové zvyklosti Američanů. Stručně se dá říci, že je patrný přesun od výrobků tradičního spotřebního a potravinářského průmyslu k finančním službám (zejména spekulace on-line na burze) a k počítačovému odvětví (například využívání internetu).

Jak ukazuje studie v nejnovějším čísle amerického týdeníku Business Week, kategorie jako auta, nápoje, potraviny, kosmetika a čisticí prostředky představují stále menší podíl rodinného rozpočtu než před deseti či dvaceti roky. Američané vydávají větší čás

t svých příjmů na počítače, kabelové televizory, spekulace na akciovém trhu a rekreaci a v poslední době i na mobilní telefony.

Většina obyvatel Spojených států také přesunuje své nákupy do velkých supermarketů. Jak týdeník uvádí, průměrný americký supermarket nabízí 40 tisíc rozdílných výrobků, přičemž průměrná rodina v USA jich potřebuje pouze 150, aby uspokojila 80 procent svých potřeb. Značné popularitě se začínají těšit on-line nákupy benzínu. Tento systém funguje tak, že internetová společnost navrhn

e do e-aukce s přesně stanovenou uzávěrkou určité množství pohonných hmot a účastníci navrhují cenu, za jakou jsou ochotni si je koupit, přes počítač zaplatí a jedou k určené stanici.

Dalším rysem nových nákupních zvyklostí ve Spojených státech je to, že tamní spotřebitelé sice milují vyhlášené značky, ale jejich vztah k nim začíná pozvolna slábnout. To pochopitelně nutí největší americké podniky "staré tradiční ekonomiky", aby hledaly novější a účinnější metody, jak upevnit vědomí svých značek.

Podle Busi

ness Week se výrobci tradičního zboží uchylují k strategii podniků tzv. nové ekonomiky. Kupříkladu manažeři velkého amerického potravinářského koncernu Kraft Foods snížili "starou podnikovou byrokracii" a nutí své zaměstnance "přiblížit se reálnému světu". Vyslali stovky zaměstnanců na různé trhy, například v Latinské Americe a Asii, aby zjistili, jaké jsou tam zvyklosti třeba při pití kávy a jak na tyto trhy proniknout. Jejich poznatky prý pomohou při vypracování podnikatelského plánu na příští rok. Jak americké společnosti poznávají, co jejich zákazníci skutečně požadují? táže se týdeník. Jeden odborník na marketing tzv. staré ekonomiky odpověděl, že jediným východiskem je stále intenzívněji využívat internetu, aby bylo možno identifikovat zvyklosti každého jednotlivého zákazníka při jeho interakci s pracovníky obchodů.

Další strategií, jak překonat měnící se zvyklosti amerických spotřebitelů a udržet proslulost značek tzv. staré ekonomiky, je zaměření na mládež, která se stane "zítřejším zákazníkem". Takže třeba jedna firma, která prodává boty, nabízí na internetu zdarma nahrávky filmů a oblíbených zpěváků. A jiným postupem je velmi rychlá obměna sortimentu výrobků pod starou značkou, která má přimět náročného amerického spotřebitele, aby nevěnoval ze své elektronické peněženky tak málo prostředků na staré dobré výrobky a služby.

Zdroj: HN z 25. 08. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU