Fond bydlení pomůže zlepšit bytovou situaci až v příštím roce

22.08.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Zákon o zřízení Státního fondu rozvoje bydlení (SFRB), kterým vláda před dvěma lety slíbila ře-šit dostupnost nových bytů a opravy stávajícího bytového fondu, vstoupil sice v účinnost v červenci, v praxi se však může projevovat až příští rok

Zákon o zřízení Státního fondu rozvoje bydlení (SFRB), kterým vláda před dvěma lety slíbila ře-šit dostupnost nových bytů a opravy stávajícího bytového fondu, vstoupil sice v účinnost v červenci, v praxi se však může projevovat až příští rok. Šéf pracovní skupiny pro přípravu fondu na Ministerstvu pro místní rozvoj Jan Wagner to nepovažuje za zpoždění a tvrdí, že zhruba půlroční období na rozjezd je spíše šibeniční termín: "V současné době připravujeme pro vládu návrh statutu, kab

inet a Poslanecká sněmovna musí schválit i návrh rozpočtu na první rok činnosti. Ten bude ale projednáván až při schvalování státního rozpočtu." Zatím ani nebylo jmenováno šest členů představenstva, což je v kompetenci vlády, a nedošlo ani k volbě dozorčí rady, jež přísluší Parlamentu.

V dlouhém výčtu nezbytných kroků, které nastartování Fondu bydlení podmiňují, je i vládní souhlas s navrhovanými programy státní podpory bydlení a jednání s komerčními bankami o jejich financování. Odborníci se nad šestiměsíčními přípravami fondu nepozastavují, upozorňují však, že bez zákona o neziskových bytových společnostech zůstanou šance méně majetných lidí na bydlení dále velmi nízké.

Návrh paragrafovaného znění zákona o neziskových bytových společnostech, od nichž odborníci čekají hlavní stimul nové bytové výstavby, nyní projednává legislativní rada vlády. "Jde už o čtvrtou verzi a zdá se mi, že nedostatky z těch minulých v ní přetrvávají," tvrdí Ivan Přikryl, předseda Svazu českých a moravských bytových družstev a jed

en ze zakládajících členů Asociace bydlení. "Pokud návrh zákona vláda projedná brzy, byla by šance, aby začal platit od poloviny příštího roku. Jestliže se ale diskuse v kabinetu nebo v Parlamentu vyvine tak, že dojde ke zpoždění, pak s jeho účinností počítejme až od roku 2002, což by bylo špatné," hodnotí šance na včasné přijetí nového zákona Miroslav Králík, člen představenstva Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Největší obavy má ale z toho, aby šlo o dobrý zákon: "Jde hlavně o to, aby neziskové bytové společnosti nedopadly jako kampeličky."

Založení samotného Státního fondu rozvoje bydlení se podle expertů zpozdilo o pět let za potřebami českého bytového sektoru. "Situace v dostupnosti bydlení mohla být nyní diametrálně odlišná, protože fond by již generoval prostředky, bez nichž se nová výstavba vzhledem k majetkovým poměrům většiny českých domácností neobejde," řekl Králík s tím, že oživení bytové výstavby by také rozhýbalo trh s byty a vláda by mohla přikročit k deregulaci nájemného podstatně dříve než

počátkem roku 2002. "Fakt, že regulované nájemné stále využívají i kapitálově silní občané, považuji za velmi špatný. Státní prostředky by měli dostat jen ti méně majetní, jako je tomu ve vyspělých zemích," dodal Králík.

Pětiletý skluz Fondu bydlení za společenskou objednávkou připouští i expert na bytovou politiku Ministerstva pro místní rozvoj Jan Wagner. "Situace však tehdy nebyla politicky zralá, i když jsme na tom na ministerstvu pracovali. Fond mohl vzniknout, až když se myšlenky ujala současná vlád

a a dokázala ji prosadit jako součást dohody s opoziční ODS," vysvětlil Wagner. Králík v této souvislosti předchozím vládám vytkl, že směšovaly politiku s ekonomikou a nedokázaly zřídit tento nástroj státní podpory bydlení, který se uplatňuje v řadě zemí.

Velkou neznámou zůstává objem prostředků, kterými bude fond disponovat, a také typy a podmínky programů na novou výstavbu bytů se státní podporou. Wagner pouze řekl, že návrh rozpočtu na příští rok kalkuluje s dotací ze státního rozpočtu ve výši 1,5 milia

rdy Kč. Existuje ústní dohoda s FNM o převedení šesti miliard do základního jmění Fondu bydlení nikoliv letos, jak to vláda původně chtěla, ale až počátkem příštího roku,a to kvůli zpoždění očekávaných příjmů z privatizace. Úrokový výnos z těchto prostředků bude také sloužit k financování programů. Při současných sazbách by mohlo jít asi o 250 miliónů korun. Wagner připustil i možnost vydání dluhopisů, podrobnosti však nechtěl uvést.

Zdroj: HN z 22. 08. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU