Síť čerpacích stanic Transgasu může nabídnout alternativu k ropě

16.08.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Projekt plynárenského gigantu na výstavbu čerpacích stanic počítá se stamiliónovými investicemi

Projekt plynárenského gigantu na výstavbu čerpacích stanic počítá se stamiliónovými investicemi. Vytvoření celostátní sítě čerpacích stanic zemního plynu konkurující nabídce benzínu a nafty je součástí projektu, na kterém nyní pracuje státní podnik Transgas. Podle informací HN nejpozději začátkem září vedení firmy rozhodne, do jaké míry projekt realizuje. Jednou z variant je výstavba čerpacích stanic pouze pro konkrétního dopravce, např. ČSAD BUS. I tot

o řešení počítá ale s investicemi v řádech stamiliónů korun.

Přelom v nabídce pohonných hmot na českém trhu, který by tak nastal, hodnotí odborníci příznivě. Snížení závislosti na dodávkách ropy umožní diverzifikovat zdroje kapalných pohonných hmot. Hlavně nyní, kdy nízké světové zásoby černého zlata zvyšují jeho cenu. I částečná náhrada ropy zemním plynem by zlepšila finanční situaci tuzemských motoristů. Touto cestou se vydávají ostatní vyspělé státy, které nechtějí být závislé pouze na OPEC a zároveň př

ispívá k ochraně životního prostředí.

"Na stlačený zemní plyn mohou jezdit autobusy, nákladní, ale i osobní auta. Návratnost investic do tohoto programu je výhodná," vyjádřil se k záměrům Transgasu Ivan Noveský, poradce pro plynárenství v Senátu. Upozornil, že projekt je přínosný pro plynárenskou firmu tím, že stabilizuje odběry zemního plynu v létě, kdy jinak jeho spotřeba výrazně klesá.

"Je to výborná ekologická a ekonomická myšlenka," říká na adresu projektu plynárenského podniku Zdeněk Halada z firmy Eko Gas Euto, který na konci 80. let u nás přestavěl první autobusy na zemní plyn. Ve výstavbě čerpacích stanic na zemní plyn spatřuje v návaznosti přínos i pro české automobilky, konkrétně firmu Liaz. "Plynový motor Liazu má světovou úroveň, může se uplat

nit i v zahraničí," dodává Halada. Právě plynové motory Liaz nacházejí uplatnění i u prvních v tuzemsku montovaných autobusů Lahti s pohonem na zemní plyn. Na trase mezi Českou Lípou a Prahou je provozuje ČSAD BUS Ústí nad Labem. V plánu tohoto dopravce je formou přestavby na plynový pohon i nákupem nových autobusů plynofikovat autopark představující více než 500 autobusů. Podle informací HN Transgas již začal s tímto předním českým dopravcem jednat o spolupráci. První čerpací stanice financované ze zdrojů plynárenského podniku by mohly proto být postaveny právě na severu Čech.

Vstup Transgasu na nový segment trhu je nutný i z hlediska možné konkurence. O výstavbě sítě čerpacích stanic, případně spolupráci s konkrétními dopravci, uvažují i zahraniční plynárenské firmy působící v ČR. O postavení čerpací stanice v Havířově, kde již jezdí 43 autobusů na zemní plyn, například jednal Gaz de France. Obdobnou iniciativu rozvíjí německý Ruhrgas.

Zdroj: HN z 16. 08. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU