Drahý benzín nutí řidiče omezit jízdy

15.08.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Prodej spotřebního zboží výrazný nárůst nezaznamenal

Prodej spotřebního zboží výrazný nárůst nezaznamenal. Zvyšuje se však díky hypermarketům, které promyšleným marketingem nutí zákazníky k neplánovaným nákupům.

Víkendová "turistika" do velkých obchodních center přináší své ovoce. Velké obchodní řetězce jasně vedou v žebříčku tržeb. Jejich obrat jen v červnu vzrostl ve stálých cenách o 10,5 procenta a od začátku roku si meziročně polepšily o více než devět procent. Oproti tomu maloobchod celkově utržil v šestém měsíci o necelých pět procent více než loni.

Hypermarketům nahrává jak příznivá cenová politika a dopravní dostupnost, tak i lepší přístup k úvěrovým službám. Většina z velkých obchodů včetně těch potravinářských prodává své zboží na dluh: Nabízejí prodej na leasing, na splátky, na různé spotřebitelské karty. Tento fakt potvrzuje i nárůst objemu spotřebitelských úvěrů: Ty v v prvním pololetí vzrostly oproti konci roku 1999 o celou polovinu a v červnu přesáhly 20 miliard

korun. Lákadlem pro zákazníky jsou rovněž trvalé soutěže, "akční ceny" a "odkladiště pro děti", které umožňuje rodičům v klidu nakupovat.

Jak ale dále vyplývá z údajů Českého statistického úřadu, tempo růstu maloobchodních tržeb se ve druhém čtvrtletí mírně snížilo v porovnání s prvním čtvrtletím. Podle vyjádření obchodníků i teoretických expertů je to dané relativně malou absorpcí tuzemského trhu. Hlad po spotřebitelském zboží po několika letech ekonomické nejistoty si ti, kteří na to měli peníze, uspokoj

ili hned počátkem roku. Ostatní, nad nimiž buď visí hrozba nezaměstnanosti, nebo jim jejich výdělek stěží umožňuje pokrýt základní potřeby, neutrácejí. Alespoň ne za spotřební zboží. Řada lidí také ještě splácí staré spotřebitelské půjčky.

Podobný propad p

ostihl i prodejce pohonných hmot. Ti sice utržili podle faktur více než loni díky podstatnému nárůstu cen ropy na světových trzích, podle vlastních vyjádření jim však objem prodeje značně poklesl. Vyjádřeno ve stálých cenách tak propad tržeb dosáhl 6,8 procenta. Drahý benzín a malý trh se projevily i zpomalením prodejů aut. Po extrémních květnových tržbách šel zájem o vozy v červnu rapidně dolů: I s řadou lukrativních nabídek a za pomoci leasingových akcí se za proklamovaného oživení ekonomiky prodejcům podařilo utržit jen o necelá čtyři procenta víc než loni.

Zbytek roku se zřejmě ponese ve znamení mírného útlumu nákupní horečky. I nadále by měly profitovat hypermarkety, ostatní středně velcí a drobní obchodníci budou horko těžko bojovat s konkurencí. Celkově se očekává, že si letos obchodníci oproti loňsku v tržbách polepší o čtyři procenta.

Zdroj: HN z 15. 08. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU