Jedna karta nemusí v zahraničí stačit

09.08.2000 | ,
ÚČTY A SPOŘENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Co dělat v situaci, kdy je platební karta v zahraničí odmítnuta s tím, že ji nelze autorizovat

Co dělat v situaci, kdy je platební karta v zahraničí odmítnuta s tím, že ji nelze autorizovat? Především nezpanikařit. Chyba v těchto případech totiž nebývá na straně

klienta. Mít dostatek peněz na kontě a vlastnit platnou platební kartu nemusí k uhrazení odebraných služeb či zboží pokaždé stačit. Kamenem úrazu dokonce nemusí být ani překročení sjednaného limitu výběru. Dokonce i při platbě kartou vydanou tak renomovanou asociací, jakou je VISA International, mohou vzniknout v zahraničí problémy s její autorizací.

Problémy mohou nastat u všech platebních karet, vydaných napříč bankovním spektrem. Co ale dělat v momentě, kdy držitel platební karty chce zaplatit hotel, je sobota ráno a kartu nelze zautorizovat? Ačkoli držitele karty například na Help lince VISA International ujistí, že problém není na vaší straně, ale na straně banky, a že si stávající problémy musí vyřešit obchodník sám, skutečnost je jiná. Žádný z obcho

dníků není ochoten nesrovnalosti s kartou řešit a očekává, že je její držitel zvládne sám.

Obrovskou pomůckou v tísni může být proto pro klienta číslo bankovní Help linky, které některé ústavy na kartách vydaných jejím prostřednictvím uvádějí. V tomto směru se pomoci bohužel nedočkají například držitelé karet VISA Classic vydávané prostřednictvím České spořitelny, ale i na trh relativně nově příchozí MAXIM VISA vydávané prostřednictvím Bank Austria Creditanstalt. Vyjma těchto karet není Help linka uvedena

ani na kartě Eurocard/MasterCard v Union Bance nebo na starších kartách vydaných GE Capital Bank. Na novějších kartách (přibližně jeden měsíc) již GE Capital na své klienty pamatuje a Help linku zde uvádí. Také Bank Austria Creditanstalt bude v další emisi karet MAXIM VISA uvádět Help linku. Tu na kartách uvádí i Komerční banka.

Držitelé karet Maestro a všech typů Eurocard/MasterCard "mohou využít i program MasterCard Global Servise, který nabízí asistenční službu, kterou může využít každý držitel zmiňovaných mezinárodních karet prostřednictvím bezplatného telefonického hovoru. MasterCard Int. Global service Center (MCI GSC) odpovídá na hovory 24 hodin denně, 365 dní v roce, ve všech světových jazycích. Tato služba pomáhá i v případech ztráty nebo krádeže

karty, případně zprostředkuje vydání náhradní hotovosti," uvádí Jan Piskáček z agentury Ogilvy PR, která mediálně zastupuje GE Capital Bank.

Držitelé všech platebních karet vydaných v ČR asociací VISA International se mohou zase obrátit na centrálu v USA,

která poskytuje informace za podobných podmínek jako MCI GSC. Držitelé karet Diners Club International se mohou spojit s Diners Club Company v dané zemi, nebo volat přímo na centrálu v Rakousku.

Pravdou ale je, že žádný obchodník například při nákupu zboží v obchodním domě nebude čekat, až si zákazník vyřídí "své" bankovní problémy. Proto se zástupci téměř všech bank shodují na tom, že je lépe mít u sebe alespoň dvě platební karty, přičemž by mělo jít o karty vydané různými společnostmi (asociacemi), a j

eště napříč bankovním spektrem. Nejrozšířenějšími typy platebních karet v ČR jsou karty vydávané asociací VISA International a dále společnostmi Diners Club, American Expres a Europay International (Maestro, Eurocard/MasterCard).

Zdroj: HN z 09. 08. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ