Ve značně zúžené podobě se po šesti letech vrací do státních rukou strojírenská skupina ČKD. Díky prodejům a konkursům dceřiných firem zbývá státu po neúspěšné éře bývalých privatizátorů strojíren podnik ořezaný o několik významných závodů. Od loňska je v konkursu nejvýznamněší součást skupiny ČKD Dopravní systémy. O tu ČKD přišlo kvůli ručitelským závazkům. Jeho akcie propadly Investiční a Poštovní bance. Holding musel najít nového majitele pro nákladní divizi ČKD Vagónka
Studénka. Koncernu už nepatří ani menší části jako ČKD Služby, Carborundum Electrite, Dako, Hronov či Technické služby.Podle plánu současného vedení bude holding tvořit do budoucna ČKD Vagonka (zbylá část výroby osobních železničních vozů), ČKD DIZ, ČKD Nové Energo, ČKD Chlazení, ČKD Dukla a ČKD Motory. Zbývající dceřiné společnosti budou prodány nebo likvidovány. Nejprve se sníží základní jmění holdingu na desetinu původních 4,7 miliardy korun. Uhradí se tím část z desetimiliardové ztráty z minulých let. Základní jmění budou navyšovat kapitalizací pohledávek zejména KoB a FNM. "Jejich podíl v holdingu ČKD tak dosáhne kolem 80 procent akcií," uvedl člen představenstva Petr Hála. Valná hromada včera schválila navýšení jmění nejméně o pět miliard korun.
Stát
získá majoritu v ČKD na úkor dosavadních hlavních akcionářů Marouškovy firmy Inpro a německého Clearstream Banking Aktiengese. Marouškova hlasovací práva propadla už loni rovněž v IPB. ČSOB totiž předala tato práva Konsolidační bance. "Na konci ozdravného procesu by neměly podniku zůstat žádné dluhy, část bude splacena a většina se kapitalizuje na podíl ve společnost," řekl mluvčí ČKD Richard Pažout. Celkové ztráty holdingu dosáhly 10 miliard korun. Tržby skupiny ČKD loni dosáhly 6,7 miliardy korun. Ztráta činila loni 7,29 miliardy. V letošním pololetí již bylo ČKD v zisku 167 milionů.Zdroj: LN z 04. 08. 2000