Co dělat, když hledáte práci
Nespoléhejte jen na úřady práce, spoléhejte na vlastní aktivitu.
Ptejte se po pracovních šancích svých příbuzných a známých.
Obešlete svým životopisem personální agentury.
Navštivte osobně personální agentury.
Sledujte inzerci v médiích a na internetu.
Zajímejte se o krátkodobé pracovní příležitost (např. formou "temporary help", kterou některé agentury nabízejí).
Nebojte se přijmout i nižší pozici, důležité je nějak začít a získat první pracovní zkušenosti.
Informujte se o možnostech dalšího vzdělávání, potřebného k získání určitého pracovního místa.
Využijte k osobnímu rozvoji zahraničních pracovních a studijních pobytů - studium, brigády, práce au pair.
Každoročně v měsíci září přibývá na úřadech práce nezaměstnaných absolventů škol. Nezaměstnanost mladých lidí není jen ryze český problém.
Evropská unie definovala tři priority, které mohou pomoci zaměstnanost mladých zvyšovat. Doporučuje minimalizovat počet dětí, které vycházejí předčasně z nastoupeného stupně vzdělání, zlepšit přechod ze světa školy do světa práce a hlavně nabídnout nejpozději do půl roku absolventům škol - uchazečům o zaměstnání jakoukoliv aktivitu, aby dlouhodobě nebyli jenom evidovaní na úřadech práce.
Také naše zkušenosti s nezaměstnaností potvrzují, že pro utváření profesního života bývá nejrizikovější čas trávený po škole nicneděláním či opakovaně neúspěšným hledáním pracovního uplatnění. Naopak jakékoliv aktivní zapojení mladého člověka do rekvalifikací, stáží, kursů či opětovný návrat do školy působí na utváření pracovních návyků a kariéry blahodárně.
Program absolvent běží
Z těchto poznatků ostatně vychází "Program absolvent", který se ujal na našich úřadech práce před několika lety a který nabízí evidovaným uchazečům - absolventům škol nejrůznější vzdělávací, rekvalifikační a pracovní aktivity. Jejich cílem je buď co nejdříve absolventa zaměstnat, nebo zvýšit jeho zaměstnatelnost. Podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí prochází tímto programem každoročně až 40 % absolventů takřka všech druhů škol.
Škála aktivit programu zahrnuje například rekvalifikační kursy, odborné praxe absolventů škol u zaměstnavatelů, kvalifikační kursy mladistvých, motivační kursy, v nichž se učí, jak se ucházet o místo, kursy sebepoznávání, v nichž zjišťují své schopnosti a nedostatky, které mohou odstranit doplňkovými rekvalifikacemi či využíváním poradenských služeb úřadů práce pro volbu povolání a pro pracovní uplatnění včetně trávení volného času v tzv. JOB klubech.
Ze sdělení úřadů práce v Kutné Hoře, Českých Budějovicích, Ostravě, Mostě či Brně-venkov, které Kariéra oslovila, plyne, že u absolventů vyhrávají zejména rekvalifikační kursy zaměřené na rozvoj praktických dovedností, např. na obchodní styk se zahraničím, na výpočetní techniku a internet, dále kursy pro živnostenské podnikání anebo práci v administrativě. Zaměstnavatelé projevují o takto "dokvalifikované" lidi živější zájem než o čerstvé absolventy.
Bez praxe beznaděj
Výsledky "Programu absolvent" také pravidelně ukazují, že největším handicapem každého nováčka přicházejícího na trh práce rovnou ze školních škamen je chybějící nebo nedostatečná praxe. Byť by byl teoreticky ze školy připraven sebelíp, bez prokázané praxe ho většinou zaměstnavatel odmítne.
"Zaměstnavatelé jsou ochotni přijmout absolventy převážně jen tehdy, pokud jim úřady práce poskytnou finanční dotaci. V Ostravě mají zaměstnavatelé největší zájem o odbornou praxi s dotací u vysokoškoláků, kde je jejich umístitelnost z celkového počtu evidovaných 87,5 %, následují maturanti SOŠ 77,0 %, SOU 74,3 % a gymnázií 54,8 %," uvedl Kariéře ředitel úřadu práce v Ostravě Zdeněk Prouza.
Obsazování volných míst pracovníky s určitou praxí zaměstnavatelé zdůvodňují tím, že na zaučení a zapracování mladých nemají ani čas, ani pracovníky, kteří by se mohli mladým věnovat. Zejména majitelé menších soukromých firem se podle Z. Prouzy chovají velmi často neprofesionálně, nedovedou si spočítat přínos "vlastními silami" vychovaného pracovníka.
Stáže hledají tvář
To vše bylo důvodem, proč Špidlovo ministerstvo rozšířilo od 1. července rekvalifikační aktivity o rekvalifikace-stáže absolventů v rozpočtových, příspěvkových a zaměstnavatelských organizacích.
"Cílem absolventské rekvalifikace-stáže je aktivizovat absolventy škol v evidenci úřadů práce, aby mohli získat nezbytnou praxi, kterou po nich zaměstnavatelé zpravidla požadují, a aby to měli stvrzené osvědčením," říká Petr Kaplan, vedoucí oddělení rekvalifikací Ministerstva práce a sociálních věcí. Od odborné praxe, kterou absolvent evidovaný na úřadě práce provádí u příslušné zaměstnavatelské organizace, s níž se úřad práce dohodl, se tyto absolventské stáže liší jednak délkou - trvají 12 měsíců, jednak finančními podmínkami a dále výstupem - stážista získá osvědčení o provedené praxi včetně její náplně, což mu může u téhož nebo dalšího zaměstnavatele pootevřít dveře. Hodně přitom ale záleží na vůli absolventa, na jeho aktivním přístupu k práci.
Pokud je absolvent školy - uchazeč o zaměstnání na odborné praxi u zaměstnavatele v podnikatelské sféře, stává se zaměstnancem dané firmy a úřad práce dotuje toto místo zhruba 40-60 % nákladů na jeho mzdové prostředky. V případě absolventské rekvalifikace-stáže pobírá absolvent 60 % životního minima (současné minimum je pro jednotlivce staršího 26 let 3770 Kč) a je stále uchazečem o zaměstnání.
Vady na kráse
V případě nástupu na odbornou praxi absolventa školy v rozpočtové nebo příspěvkové organizaci je praxe zabezpečována zaměstnavatelem, který na základě dohody s úřadem práce za zabezpečení této odborné praxe v rozpočtové nebo příspěvkové organizaci obdrží od úřadu práce příspěvek 150 Kč měsíčně za vysokoškoláka a 250 Kč za středoškoláka.
"Tomuto složitému postupu jsme se bohužel nemohli vyhnout, protože podle rozpočtových pravidel Ministerstva financí nelze zaměstnávat v rozpočtových a příspěvkových organizacích absolventy přímo, ale prostřednictvím jiného zaměstnavatele," vysvětluje tento legislativní zádrhel Petr Kaplan. Uznává, že chybiček se do pokynů k organizaci rekvalifikací-stáží vloudilo více a že je třeba stáže v průběhu září po projednání připomínek úřadů práce metodicky zdokonalit.
Ovšem nejtěžší překážku, která brzdí rozjezd tohoto modelu rekvalifikací, představuje vykonávání stáží absolventů u organizací, kde se pracuje s údaji podléhajícími zákonu o ochraně osobních dat. Jak mohu absolventa pracovně využít, když nemůže komunikovat s počítači, protože v nich máme uložena osobní data klientů, zaznívá unisono z řady úřadů práce a organizací, které by rády stáží absolventů využily.