Snižovat daně nebudeme, vzkazuje Zeman dopravcům

18.09.2000 | ,
DANĚ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Zastavit rostoucí ceny benzinu a nafty chtějí autodopravci. O svých požadavcích budou jednat s premiérem Milošem Zemanem.

Zastavit rostoucí ceny benzinu a nafty chtějí autodopravci. O svých požadavcích budou jednat s premiérem Milošem Zemanem. Dnes začnou jednání premiéra Miloše Zemana s představiteli některých autodopravců. Ti chtěli zablokovat dálnice na protest proti vysokým cenám benzinu a nafty. Poté co premiér oznámil, že je ochoten jednat, byla blokáda přerušena. Česká republika se tak zatím nepřiřadila k zemím (Francie, Německo či například Španělsko), kde protesty již ochromily dopravu a zkomplikovaly život v zemi. Co však premiér autodopravcům dnes nabídne za kompenzace, zatím nesdělil. "Bylo by nezdvořilé, abych své představy tlumočil nejprve novinářům a teprve potom autodopravcům," řekl Miloš Zeman v sobotu ve Znojmě.

Nižší sazba je podle Zemana populismus
Snižování spotřebních daní u pohonných hmot však odmítl. Právě to navrhla Unie svobody (US). Tento návrh označil premiér Zeman za populistický. "Pokud by mělo jít o přechodné opatření, je to zbytečné, protože zákon by vstoupil v platnost až za několik měsíců, dlouhodobě by to bylo škodlivé," řekl Zeman během znojemského vinobraní.

Snížení spotřební daně by se nepříznivě promítlo do příjmů státního rozpočtu, což by se podle Zemana projevilo i ve snížení výdajů v oblasti sociální péče, zdravotnictví, ale i v dopravě. Peníze, o které by stát přišel, kdyby návrh unionistů prošel, nejsou přitom zanedbatelné. Šéf US Karel Kühnl v diskusním pořadu televize Nova odhadl, že by státní kasa přišla o "něco přes sedm miliard". Návrh US předpokládá snížení spotřební daně u benzinu o 2,80 až tři koruny a u nafty něco přes dvě koruny. Podle ministra financí Pavla Mertlíka by však snížením daní přišel státní rozpočet až o 11 miliard korun. Omezit svou činnost by navíc musel i Fond dopravy, který v příštím roce bude získávat dvacet procent ze spotřební daně z nafty a benzinu.

Mertlík volá antimonopolní úřad
Podle Zemana je rizikem i to, že by snížení daní pouze přispělo k růstu zisků distributorů. Ti by totiž na pokles daní nemuseli zareagovat snížením cen. Rozdíl mezi současnou výší daně a snížením by tak putoval do jejich kapsy. Problém růstu cen benzinu a nafty hledá přímo u distributorů Mertlík. Podle něj je možné, že v ČR existují tajné dohody mezi distributory pohonných hmot. Podle něj by se měl o zmíněné dohody zajímat antimonopolní úřad. V případě, že jednání nebudou úspěšná, jsou autodopravci připraveni k rychlé organizaci protestních blokád. Dopravci požadují zastavení růstu cen pohonných hmot a pro naftu zachování horní hranice 26 korun za litr.

Autor článku

 

Články ze sekce: DANĚ