Pojišťovny, které nabízejí pojištění právní ochrany, hradí například náklady na advokáta, soudní výlohy či kauci v případě zadržení motoristy, kterou poskytují ve formě bezúročné půjčky.
Zákon o povinném ručení mluví sice o základní právní ochraně motoristů, nekryje ale zdaleka všechny situace, s nimiž se řidiči mohou v novém systému setkat.
Pojišťovny jsou povinny ze zákona hradit jen účelně vynaložené náklady spojené s prosazováním zájmů klienta, v případě, kdy je poškozen. Zde však vyvstává otázka, jak dokázat, že náklady byly oprávněné, aby je pojišťovna opravdu uhradila. Jak dokázat, že advokát nebyl zbytečně drahý a že všechno, co udělal a chce zaplatit, bylo nezbytné. V případě, že klient pojišťovny je viníkem, situace
je jiná. Ústav mu poskytne právního zástupce, protože se jedná o peníze pojišťovny - způsobené škody svého klienta bude muset stejně zaplatit, a to až do výše limitů pojistného plnění (minimum je pět miliónů za způsobené majetkové škody a 18 miliónů korun za poškození zdraví). Převzetí nákladů pojištěného v řízení však není garantováno zákonem. Motoristé navíc musí počítat s tím, že v novém systému povinného ručení s více pojišťovnami bude docházet k stovkám problémů a soudních sporů.Nečekané právní náklady spojené se zejména těžšími haváriemi je možné vyřešit pojištěním právní ochrany. Tento produkt u nás nabízí D.A.S. a licenci na tyto služby však mají i Česko-rakouská pojišťovna (ČRP) a Generali, které jej poskytují jako doplněk k jiným pojištěním s ome
zeným krytím. Některé formy právní ochrany nabízejí i další ústavy, jako například Kooperativa, Česká pojišťovna (ČP) a Union pojišťovna. "Základním principem je podpora klienta při prosazování jeho zájmů," řekl HN vedoucí právního oddělení D.A.S. Michal Dlabola s tím, že pojišťovna kryje například také náklady na obhajobu, a to i v případě odebrání řidičského průkazu. V souvislosti s povinným ručením se podle něj bude jednat zejména o spory o výši náhrady škody. Pojišťovna D.A.S, která působí ve 13 zemích Evropy a je členem skupiny ERGO, je připravena pomoci klientům i v tak zapeklitých situacích, jako je nehoda v cizině, a zaplatí za něj i kauci. "Do nepříjemné situace se může dostat i motorista, který má auto na leasing, a tato firma nezaplatila povinné ručení a policie mu pak odebere řidičský průkaz. I na takové situace se vztahuje pojištění právní ochrany," připomíná Ryp. Obdobné produkty nabízí další pojišťovny, které mají na tento produkt licenci od MF - Generali a ČRP. "Ročně zaplatí za osobní vůz občan 1000 Kč, podnikatel pak 1250 korun," sdělila mluvčí ČRP Marie Malá s tím, že při sjednání a zaplacení tohoto pojištění do konce roku dává ústav čtvrtinovou slevu. Generali, jak vyplývá z jejích internetových stránek, hradí kromě jiného náklady na právní porady, odměnu advokáta, náklady na soud a kauci v případě vazby až do výše sto tisíc Kč (bezúročná půjčka). Plnění nesmí převýšit 200 tisíc. D.A.S. hradí náklady až do 220 tisíc korun, a to i třikrát ročně.Právní ochranu poskytují i některé ústavy, které nemají licenci od MF. "Právní ochranu poskytujeme přes svoji asistenční službu," vysvětlil mluvčí Kooperativy Martin Diviš. U Union pojišťovny se jedná o rozšíření plnění, které odpovídá odměně advokáta. "Nejde tedy o pojištění právní ochrany v pravém s
lova smyslu," sdělili zástupci ústavu. ČP podle mluvčího Michala Urbana poskytuje pojištění poskytované nad rámec zákona, a to na základě pojistných podmínek schválených MF. "Pojištění právní ochrany je obvyklou součástí i jiných druhů odpovědnostních pojištění, ne jen povinného ručení," uvedl.Zdroj: HN z 23. 11. 1999



 
				







 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					