Nový systém povinného ručení motorových vozidel zatím funguje po čtyřech měsících zkušeností bez problémů. Mnoho řidičů se však v případě havárie stále obrací na jinou pojišťovnu, než by mělo. Po českých silnicích jezdí zřejmě daleko méně nepojištěných aut, než udávají oficiální úda
je Ministerstva vnitra (MV).Porovnání údajů v centrálním registru vozidel, který MV spravuje, s údaji skutečně pojištěných automobilů a motocyklů nedávno ukázalo, že problémových položek, ke kterým nebyly předány údaje ke smlouvám o pojištění, je celkem 1 228 347. Toto číslo však podle odborníků oslovených HN nevypovídá o skutečném počtu nepojištěných vozidel. "Milión to určitě nebude, i když je toto číslo velmi těžké odhadnout," soudí člen představenstva Allianz Jiří Charypar s tím, že v databázi je mnoh
o vozidel, která jejich vlastníci již neprovozují nebo ani fyzicky neexistují. Obdobného názoru je i ředitel komunikace Kooperativy Martin Diviš: "V databázi je určitě například mnoho tisíc už neexistujících malých motocyklů již někdy ze sedmdesátých let," konstatoval.Nejčerstvější čísla z MV udávají, že do 31. března 2000 bylo centrálním registrem vozidel přijato 4 821 649 smluv o pojištění odpovědnosti, které byly přiřazeny k 4 386 255 vozidlům z registru vozidel. Tzv. rozdílový soubor obsahoval ke konci března, kdy byla uskutečněna poslední výměna dat, 1 228 347 záznamů o vozidlech, ke kterým nebyly k uvedenému datu předány registru vozidel údaje ke smlouvám o pojištění. Vnitro dále uvádí, že v rozdílovém souboru je 555 605 osobních automobilů, 446 295
motocyklů, 50 508 nákladních, 18 820 speciálních automobilů a 157 119 ostatních druhů vozidel. Vliv na částečné "vyčištění" databáze měla skutečnost, že MV zaregistrovalo do konce března 140 tisíc odhlášení vozidel a 45 743 uložení poznávacích značek do tzv. depozitu, tedy dočasné vyřazení z provozu.Není bez zajímavosti, že některé pojišťovny našly společnou řeč v případě likvidací havárií. Mnoho řidičů se totiž neobrací na pojišťovnu škůdce, nýbrž na ústav, kde mají povinné ručení uzavřeno nebo prostě na Českou pojišťovnu. "Určitá spolupráce probíhá, žádného klienta neodeženeme, pomůžeme mu sepsat hlášení a to postoupíme na příslušnou pojišťovnu," vysvětlil Charypar. Mnozí řidiči také stále nevědí, jaký doklad u sebe vozit a jaké údaje v případě havárie n
eopominout. "Nejdůležitější je mít doklad o pojištění, nikoli o zaplacení či přímo smlouvu," připomíná Diviš.Hlavním údajem pak je, u které pojišťovny viník nehody uzavřel povinné ručení. "Díky novému zákonu má poškozený přímý nárok na úhradu škody pojišťovnou, tedy i v případě, že to škůdce nenahlásí," připomněl Diviš. Další novinkou zákona jsou limity pojistného plnění - když je škoda vyšší, pojišťovna na viníkovi doplatek vymáhá. Zdá se však, že zákonem stanovené minimální limity ve výši pěti miliónů p
ro škody na majetku a 18 miliónů pro škody na zdraví jsou dostatečné, protože žádný ústav zatím neregistroval případ, kdy by tyto limity nepostačovaly.Zdroj: HN z 5. 5. 2000