Komentář: Vztah leasingová společnost - dodavatelé

06.02.2002 | , Profin, a.s.
LEASING A SPLÁTKY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Dodavatelé leasingových společností mají  ke svým partnerům - leasingovým společnostem postoje rozdílné. Nejde přitom  o dodavatele , kteří mají   se svými partnery  dlouhodobé korektní vztahy .

Nejde přitom  o dodavatele , kteří mají   se svými partnery  dlouhodobé korektní vztahy . Přece však  lze  pozorovat , že  dochází během více než desetileté  praxe  v této oblasti  k nejrůznějším změnám. Zatímco v minulosti  byl  leasing  kategorií zcela otevřenou  nijak  neomezovanou  , řekněme prostou vší   formální  i decentně  skryté  exklusivity, další vývoj , vyznačující se  zvyšující se konkurencí ( kromě pozitivních výsledků , které konkurence přináší  tj. snižovaní cen)  dospěl   v druhé polovině devadesátých let v řadě případů k jevům  přinejmenším nežádoucím.  Existují dodavatelé , kteří spolupracují  s několika leasingovými společnostmi , což je jev  sám o sobě jistě  dobrý. Nicméně tito dodavatelé   vyznávají jednu základní filosofii : co největší  odbyt a to za každou cenu.  Konkrétně si počínají tak  , že  v případě , že jejich zákazník  nebyl akceptovatelný  pro některou společnost ( řekněme  z jejich hlediska tu hlavní  , preferovanou či dvorní)  je nabízen  dalším společnostem . nejde přitom  o to , že různé leasingové společnosti mají různé podmínky obchodní a rozdílné požadavky  na zákazníky , pokud jde o uzavření  leasingové smlouvy. Někteří dodavatelé  vědí , že onen zákazník  je zřejmě problémový . Přes tuto  skutečnost neváhají  nabídnout zákazníka  jiné  leasingové společnosti. Tragikomicky ovšem  vypadá pohled  na tuto situaci  z druhé strany tj. ze strany leasingové společnosti , zvláště , působí -li tato na trhu delší dobu.  Krok za krokem  vypadá situace  tak , že dodavatel  naváže spolupráci  s novou či staronovou společností  s tím , že by stál o její podporu : Uvede , že již spolupracuje  s jinou společností , tak však  provádí leasing či splátkový prodej jen pro nepodnikatele , nebo má jiná   kriteria  , do nichž se zákazník nevejde  a  že je tedy škoda přijít  o zákazníka   . Posléze  , byť jde o dodavatele s poměrně slušnou frekvencí obchodů   v jistém dosti dlouhém časovém odstupu  pošle  onen dodavatel  zákazníka , který  zcela zřejmě nevyhoví . Nebo vyhoví , ale teprve  později se ukáže  , že vyhovět  neměl.  Opět následuje značná prodleva  mezi posledním  nevyhovujícím  zákazníkem a novým. Přičemž  se situace podle okolností více či méně  opakuje. Dlužno dodat , že někteří zákazníci  se ukáží posléze jako bezproblémoví .. Zde zřejmě opravdu  šlo o to , že  nevyhověli   neměnným kriteriím  hlavní ( dvorní) leasingové společnosti , nicméně  byli schopni  bez problému  splácet  leasing. Ve své podstatě tito dodavatelé v zájmu  zvýšení odbytu si zřídili  jakýsi odpadkový koš  z  oné leasingové společnosti , který je ovšem pro ně ekonomicky velmi výhodný.   Jestli ovšem inkriminovaná a postižená leasingová společnost  bilancuje  , vypadá statistika  ve vztahu k obchodním případům  takovéhoto " dodavatele" přímo příšerně a je zřejmě na místě  ukončit zase spolupráci. Přitom ovšem  se onen dodavatel nechová příliš racionelně.  Kdyby  relativně  slušný podíl na  na svém  odbytu  nabídl též oné "nedvorní společnosti" , která může  mít i jinou nabídku  svých produktů  a vedle  možných nevýhod  ve srovnání  s " dvorní   společností " též nesporné výhody  např. již v tom , že se dokáže přizpůsobit  zákazníkovi  i u malých obchodů   , potom by procento neúspěšných obchodů  u nepreferované  společnosti  bylo příznivější a dodavatel  by  na tom nebyl zřejmě škodný.  To však některým dodavatelům zřejmě ještě nedošlo a volí  naprosto odlišnou taktiku   tzv." volby nového odpadkového koše" , tj.  volby jiné společnosti , která by byla  po jistou dobu ochotna  akceptovat  neakceptovatelné zákazníky. Leasingových společností je poměrně dost  a tak  lze systém odpadkového koše ještě  několikráte úspěšně opakovat. Důsledkem jest potom  nepříliš dobré jméno  takového dodavatele   v leasingové komunitě .
Třeba  ještě  zdůraznit , že slušné dodavatele  a dobré obchodní partnery (  v mém pojetí jde vždy o  dlouhodobě kooperující   partnery)  se  toto sdělení  jistě nemůže dotknout . Pokud však toto sdělení čte některý dodavatel , kterého se to alespoň zčásti dotýká , chci věřit   že  strategii odpadkového koše   opustí  coby neperspektivní  a jistě  též nevhodnou.

Autor článku

Vladimír Blahut  

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY