Povinné ručení, které musí vlastníci motorových vozidel uzavřít ze zákona, se stalo produktem, kterým pojišťovny lákají své klienty. Každá pojišťovna přistupuje k povinnému ručení jinak a uplatňuje jiné modely výpočtu ceny povinného ručení. Ale ceny se mohou napříč pojišťovnami výrazně lišit i díky malusům a bonusům.
Řidiči, kteří nebourají, mohou zaplatit několikanásobně méně než řidiči, kteří už zavinili několik nehod. Posuzuje se především počet měsíců bez nehod a absolutní počet nehod.
Bonusy a extrabonusy
Systém bonusů funguje od ledna 2000. Bonusy jsou navázané na vlastníka vozidla, a jsou tak převoditelné. Pokud se změní majitel, musí předložit starý pojistitel novému potvrzení o bezškodném průběhu. Pokud si pořídíte nové vozidlo a měli jste nárok na bonus, zůstává tento nárok zachován.
Při posuzování bonusů se hodnotí vždy předchozích 12 měsíců. U většiny pojišťoven dostaneteza každý rok bez nehody 5 %. Mezi pojišťovnami existují výjimky, díky kterým lze v současnosti nastřádat až 60% slevu na pojistném. Pojišťovny se snaží udržet současné klienty a nalákat nové i takzvanými extrabonusy za několik po sobě jdoucích měsíců bez nehody (např. u České pojišťovny činí extrabonus 5 % ze základní sazby povinného ručení, podmínkou je bezeškodní průběh pojištění alespoň po dobu 36 měsíců, ČSOB Pojišťovna nabízí extrabonus pod sloganem Sleva dobrého řidiče ve výši 15 %).
Věříte si? Můžete získat další výhody.
Bonus je možné získat i v případě, že věříte svým řidičským dovednostem. Např. Česká podnikatelská pojišťovna nabízí až 15% slevu těm řidičům, kteří si sjednají smlouvu na dobu neurčitou, a kteří předpokládají, že během příštích 3 let nezpůsobí žádnou nehodu. Pokud ale v tomto období způsobí dopravní nehodu, budou muset doplatit pojišťovně 15% pojistné. Tento produkt se nazývá Extrabonus PROFI, ale mohou ho využít i méně zkušení řidiči .
Malusy proti špatným řidičům
Pojišťovny přistupují ke špatným řidičům různě, stejně jako v případě bonusů. Většina pojišťoven nehodnotí jednu výjimečnou nehodu nijak tragicky. Pokud máte za sebou více měsíců bez nehody a způsobíte jednu nehodu, neztratíte nárok na bonus, ale pouze se vám tento bonus sníží. Většina pojišťoven totiž odečítá za způsobení nehody z bezeškodní doby 24 měsíců. Pokud ale bouráte častěji, ztratíte nárok na bonus a pojišťovna bude naopak požadovat malus. Zvýší vám tedy pojistné. Celkový malus u některých pojišťoven dosahuje až 200 %! Pokud se budete chtít vyhnout postihu za špatné řízení tím, že přestoupíte k jiné pojišťovně, máte smůlu. Funguje totiž "Databáze škodných a pojistných událostí", kterou vytvořila Česká kancelář pojistitelů ve spolupráci s členskými pojišťovnami. Tato databáze obsahuje údaje od ledna 2000.
Rada na závěr: Bezohledná jízda se může velmi prodražit, protože rozdíl mezi maximálními bonusy a malusy činí i několik tisíc korun. |



Rada na závěr: Bezohledná jízda se může velmi prodražit, protože rozdíl mezi maximálními bonusy a malusy činí i několik tisíc korun.
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
