Největší naději na schválení poslanci má zatím "zelená nafta"

17.11.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Zavedení dlouho slibované zelené nafty, postupné snížení limitu, od kterého bude nezbytné platit DPH, zrušení bezcelních obchodů a snížení silniční daně pro autodopravce může být hlavním výsledkem současných jednání Poslanecké sněmovny o úpravách daňovýc

Zavedení dlouho slibované zelené nafty, postupné snížení limitu, od kterého bude nezbytné platit DPH, zrušení bezcelních obchodů a snížení silniční daně pro autodopravce může být hlavním výsledkem současných jednání Poslanecké sněmovny o úpravách daňových zákonů.

Podle dosavadní rozpravy v rozpočtovém výboru lze usuzovat, že zelená nafta, tedy vratky spotřební daně zemědělcům, nakonec bude schválena hlasy levice a lidovců. Jako schůdná varianta do budoucna se však rýsuje možnost přímé dotace. Hlavním protiargumentem takového postupu je tvrzení, že finanční pomoc prostřednictvím daňové novely je pro zemědělce zárukou jistoty, zatímco každoroční přidělování dotace z rozpočtu se snadno může stát předmětem pol

itických licitací. K přímé dotaci se však už vláda odhodlala a navrhuje zrušit dosavadní daňovou preferenci bionafty v celkové výši 1,6 miliardy Kč - místo toho je odhodlána pěstitelům řepky poskytnout přibližně stejný objem finančních prostředků rovnou.

S

naha vlády snížit limit pro povinnou registraci plátců DPH ze současných 750 tisíc Kč za tři po sobě následující kalendářní měsíce na konečných 300 tisíc Kč vyvolává odpor opozice. Kabinet hovoří o nutnosti plnit požadavky EU, odpůrci z řad pravice i levice varují před inflačním impulsem a vytlačováním malých živnostníků z trhu. Podobný odpor vyvolává i snaha vlády zrušit bezcelní obchody typu DUTY/TAX FREE. Podle ODS je spěch zbytečný, neboť vstup do EU není bezprostřední záležitostí a okamžitá likvidace obchodů by vedla ke ztrátě mnoha pracovních míst v pohraničí. Všeobecný souhlas naopak je se záměrem vracet turistům DPH při vývozu v ČR pořízeného zboží. Ve hře dosud zůstává také unionistický požadavek na převedení pohostinských služeb pod zvýhodněnou pětiprocentní sazbu.

Značnou šanci na přijetí však má novela zákona o silniční dani, která by znovu zvýhodnila podnikatele užívající vozidla splňují ekologické parametry EURO 2 a EURO 3.

Zdroj: HN z 16. 11. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU