Směrnice 2004/113/ES stanovila členským státům povinnost, aby použití pohlaví jako faktoru při výpočtu výše pojistného v případě smluv uzavřených nejpozději po 21. prosinci 2007 nevedlo u mužů a žen k rozdílům ve výši pojistného a v pojistném plnění. Ponechala však v pravomoci členských států rozhodnout o povolení přiměřených rozdílů ve výši pojistného a pojistného plnění u jednotlivých pojištěnců, je-li pohlaví určujícím faktorem při hodnocení rizika založeném na příslušných a přesných pojistně-matematických a statistických údajích. Také v ČR byla zákonem stanovena výjimka, která pojistitelům rozlišování pohlaví umožňovala za předpokladu, že mohou doložit, že statistické údaje, ze kterých při výpočtech vycházejí, jsou spolehlivé, pravidelně aktualizované a veřejně dostupné. Včerejší rozsudek Soudního dvora EU tuto výjimku zrušil.
„Toto rozhodnutí může mít bohužel nepříznivý dopad na klienty,“ říká Tomáš Síkora, výkonný ředitel ČAP a dodává: „Pojistný trh tak možná částečně přijde o svoji „pružnost“ a konkurenceschopnost kvůli užšímu výběru produktů pro klienty.“
Adaptace na nový systém hodnocení rizika bude navíc znamenat další náklady, které v konečném důsledku povedou ke zvýšení cen produktů. Důvodem bude přehodnocení celkových strategií společností v kontextu transformace pojistného, změna pojistných podmínek, marketingové náklady a další.
Rozhodnutím Soudního dvora Evropské unie budou zasaženy zejména produkty důchodového a životního pojištění, u nichž se při výpočtu výše penzí zohledňuje průměrný věk dožití. Upravit se budou muset i produkty pojištění vozidel, u kterých se využívá pohlaví jako jedno ze segmentačních kritérií.
„Cena pojištění je nyní, díky výjimce, založena na spravedlivém procesu hodnocení rizik, které díky doložitelným statistickým podkladům nelze považovat za diskriminační,“ říká Tomáš Síkora a doplňuje: „Včerejší rozhodnutí je v každém případě špatnou zprávou, a to
i pro probíhající diskuze ohledně dalších antidiskriminačních opatření, především týkajících se věku.“



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
