Maloobchodní trh 2012: krize či revoluce?

09.01.2012 | , Blue Events s.r.o.
Konference


Český maloobchodní trh se po krátkém oživení navrátil v polovině loňského roku do útlumu. Jde však o daleko více než jen o další krizi, probíhá současně i nový revoluční skok ve vývoji maloobchodu.

Klíčovou otázkou, kterou by si management maloobchodu měl klást, proto není, jak udržet obrat či poklesnout o co nejméně procent, ale jak se přesunout do vyšší ligy retailového businessu nebo naopak jak vůbec přežít.  Retail Summit 2012, konaný ve dnech 31. 1. a 1. 2. 2012, je připraven pomoci při hledání odpovědí na tyto nelehké otázky.

Český maloobchodní trh se po krátkém oživení navrátil v polovině loňského roku do útlumu a celkový obrat branže opět klesá. Výhled na letošní rok není nijak optimistický. Poptávka dále klesá zejména v důsledku negativních očekávání (zejména riziko ztráty zaměstnání), svůj vliv má logicky i růst cen v souvislosti se zvyšováním daní a oslabováním české měny. Při podrobnější analýze situace se však ukazuje, že jde o daleko více, než jen o další krizi. Bylo by proto obrovskou chybou „nevidět přes krizové křoví obrovský les nových příležitostí, ale též hrozeb“.

O co jde? O nic menšího, než o nový revoluční skok ve vývoji maloobchodu. Působí jej řada faktorů, jeho hlavní hnací silou je však vývoj technologií, vysoká penetrace internetu a prudký nárůst vlastnictví chytrých telefonů. Ekonomické tlaky, generované opakující se krizí, navíc dále posilují profesionalitu spotřebitelů, kteří se stále více zajímají o to, jak nejvýhodněji nakoupit. Rychle se rozvíjí nový typ nákupního rozhodování, který kombinuje analýzu nabídky klasického i internetového obchodu. Nejde jen o situace, kdy nakupující využije „kamennou“ prodejnu jako show-room, nechá si zboží předvést a pak nakoupí online. Roste i opačný typ rozhodování – dokonalá analýza na internetu a pak nákup v klasickém maloobchodě. Mezi šéfy maloobchodních firem proto roste přesvědčení, že zvítězit lze jen při současném zastoupení v tradičních i nových distribučních kanálech. Walmart tuto strategii nedávno dokonce podpořil otevřením několika malých prodejen v obchodních centrech, jejichž hlavním smyslem je přilákat ještě více zákazníků do firemního internetového obchodu. Další významný hráč, americký BestBuy ohlásil ještě radikálnější krok – zastavil výstavbu nových velkoprodejen v Evropě a investice přesměroval do svých digitálních aktivit.  

Výše zmíněné trendy se v plné míře projevují i na českém trhu, a to jak na straně poptávky, tak i nabídky. Právě startující internetový obchod TESCO či „off-linové“ aktivity  alza.cz či mall.cz jsou toho nejlepším důkazem. Dílčí růst cen, vynucený změnou nákladových vstupů a daňových podmínek, navíc nutí spotřebitele razantně přehodnotit své nákupní chování. Na tom mnozí vydělají, řada obchodníků a výrobců bude nicméně čelit velkému riziku ztráty tržních pozic.  Zdá se, že 2012 nebude ani tak rokem krize, jako spíše rokem maloobchodní revoluce. Klíčovou otázkou, kterou by si nyní management maloobchodu měl klást proto není, jak udržet obrat či poklesnout o co nejméně procent. Půjde o mnohem více – jak se přesunout do vyšší ligy retailového businessu nebo naopak jak vůbec přežít. 

Retail Summit 2012, konaný ve dnech 31.1. a 1.2. 2012, je připraven pomoci při hledání odpovědí na tyto nelehké otázky. Více informací o tomto setkání českého a středoevropského obchodu najdete na www.retail21.cz
Summit se koná s podporou mnohých významných partnerů, platinovými partnery jsou Poštovní spořitelna, součást ČSOB a Plzeňský Prazdroj a společnost Telefónica.

 

 

 

 

 

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Konference