Útěk zákazníků z malých obchodů poblíž jejich bydliště do velkých nákupních center na okrajích měst není pouze českým specifikem - v různé míře jej prožívají i další středoevropské země. Nejdále přitom pokročilo soustředění maloobchodních tržeb do rukou menšího počtu velkých nadnárodních firem v Maďarsku, český trh se však situaci na tamějším trhu rychle přibližuje. "V Maďarsku se řetězce objevily dříve než v tuzemsku, k čemuž přispěl i odlišn
ý model privatizace. České společnosti vzešlé z velké či malé privatizace, jako je Vít či Interkontakt, nástup nadnárodních firem o něco pozdržely," říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.Sedmdesát procent tržeb, které zákazníci v Maďarsku utratí za takzvané rychloobrátkové zboží - tedy za potraviny, drogerii a tabákové výrobky - skončí v pokladnách deseti největších společností. V tuzemsku to loni bylo pouhých 37 procent. "Toto číslo ale udává průměr za celý rok, aktuální údaj je už výrazně vyšší. Desítk
a největších ovládla přes polovinu trhu," tvrdí šéf Incomy Tomáš Krásný. Podle něho ovšem v žádné středoevropské zemi zatím koncentrace maloobchodu nedosahuje úrovně obvyklé v západní Evropě. Třeba v Německu připadá deseti největším obchodním uskupením přes 80 procent tržeb z rychloobrátkového zboží.Na maďarském trhu se tempo koncentrace již zvolňuje, naopak Česká republika nyní prochází obdobím rychlého růstu. Nejvýrazněji rostl podíl velkých obchodních firem mezi lety 1997 a 1998; tehdy obrat desítky největších vzrostl o šedesát procent. V absolutních číslech zůstal nárůst obratu těchto deseti společností na stejné úrovni, zhruba okolo 34 miliard. "Zdá se tedy, že český trh právě prochází nejstrmějším nárůstem koncentrace a že v nejbližších letech bude to
to tempo pomalejší," míní Skála. Českému trhu již jednoznačně dominují mezinárodní uskupení - jedinou výjimkou je obchod s tabákovými výrobky Geco Tabak. Slovenský trh expanze nadnárodních uskupení dosud příliš nezasáhla.Důvodem je především menší velikost zdejšího trhu a neprůhledná politická situace v minulých letech. V žebříčku deseti největších obchodních firem, které zatím na Slovensku kontrolují teprve 16 procent trhu, se objevují pouze dva zahraniční zástupci - Tesco a Billa. "Hlavní vlnu koncentrac
e očekáváme v letošním roce. Na trhu se objeví nově řetězce, jako je Makro, Kaufland či Carrefour, a s velkou expanzí počítá Billa nebo Delvita," uvedl Peter Tomčík z Incomy Slovakia.Zdroj: MF z 7. 3. 2000