Maloobchodní řetězce zneužívají podle dodavatelů své postavení

24.08.2016 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Maloobchodní řetězce zneužívají své dominantní postavení na trhu, domnívá se 79 procent jejich dodavatelů. Vyplývá to z průzkumu, který si nechalo zpracovat ministerstvo zemědělství. Z pohledu férového a oboustranně vyváženého přístupu vůči dodavatelům nejlépe vyšly řetězce Coop, Globus a Billa, naopak nejhůře Lidl a Kaufland.

Zhruba třetina dodavatelů uvedla, že má zkušenost s psychickým vydíráním, vulgárním, arogantním nebo jinak nevhodným jednáním. "Nad tím by se měla obchodní oddělení řetězců asi více zamýšlet," řekl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). S některou z negativních praktik se podle průzkumu setkalo celkem 83 procent dodavatelů.

Dodavatelům se nelíbí například to, že řetězce mohou objednat podle smlouvy jakékoliv množství výrobků a oni je musí pod sankcí dodat. Na druhou stranu a ho zboží. Většina dodavatelů hodnotí obsah svých rámcových smluv z hlediska postihů za nevyvážené.

Svaz obchodu a cestovního ruchu dnes uvedl, že průzkum byl proveden na málo reprezentativním vzorku respondentů. Řetězce navíc nebyly do zmíněného průzkumu přizvány a neměly šanci se vyjádřit k praktikám jednání protistran. "Pokud by byly řetězce dotázány, možná bychom byli překvapeni, že i oni se necítí jako rovnocenný obchodní partner při jednání s některými dodavateli," uvedla mluvčí svazu Irena Vlčková.

Podle mluvčího Kauflandu Michaela Šperla používá firma vždy korektní jednání. "Mají-li dodavatelé pocit, že se při obchodním jednání dochází k nevhodnému chování, mohou na to již v jeho průběhu upozornit," sdělil dnes ČTK. Pokud by dodavateli připadala smlouva nevyvážená, jedná se dále a domlouvají se změny. "Samozřejmě může dojít i k nedohodě, kdy dva obchodní partneři načas ztratí možnost sjednocení názoru na společný obchod," dodal mluvčí.

Diskont Lidl dostává podle své mluvčí Zuzany Holé od dodavatelů jinou zpětnou vazbu. "Naši dodavatelé naopak oceňují seriózní a férový přístup z naší strany, který máme zakotven přímo ve firemních zásadách," uvedla mluvčí. Podle ní navíc řetězec jako jeden z mála ještě před zavedením novely zákona o významné tržní síle obchodoval s dodavateli pouze v čistých cenách. "Tudíž bez jakýchkoliv bonusů, stejně jako jsme neměli zavedeny vratky neprodaného zboží," dodala Holá.

Většina dodavatelů uvedla, že situace se po začátku účinnosti zákona o významné tržní síle nezměnila. Osm procent si myslí, že zhoršila vyjednávací pozici u dodavatelů, 11 procent respondentů má dojem, že ji zlepšila. Podle ministra je na hodnocení novely zákona zatím brzy, i samotní dodavatelé budou čekat na uzavření obchodního roku, aby přínos zákona vyhodnotili.

"Je škoda, že podobný průzkum nebyl proveden před schválením novely, možná by k jejímu schválení ani nedošlo. Začíná se ukazovat, že se jedná o zcela nadbytečnou legislativu, která pouze zatěžuje obě strany," dodala Vlčková.

Průzkum, v němž odpovídalo 164 dodavatelů, stál 475.000 korun bez DPH.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát