Pro největší tuzemskou pivovarnickou skupinu Plzeňský Prazdroj (PP) byl minulý rok zlomový, protože společnost získala nového vlastníka. Třetí největší pivovarnická skupina na světě South African Breweries pivovar koupila od japonské investiční banky Nomura. Právě nový majitel a jeho manažeři jsou kladem při hodnocení budoucnosti firmy. "Pilsner Urquell se má stát vlajkovou lodí celé společnosti, což znamená, že nový vlastník může tu
to značku protlačit více do světa," domnívá se analytik Conseq Finance Libor Vinklát. Naopak problémy může firmě způsobit pokles obliby piva u spotřebitelů a ostrá konkurence na trhu s pivem.Pokles spotřeby piva by společnost podle analytiků měla nahradit vyšším vývozem. "Díky silnému zahraničnímu majiteli je možné očekávat zvýšení exportu," tvrdí Jana Adamčíková, analytička PPF burzovní společnosti. Pivovar to však v porovnání se svými konkurenty bude mít v následujících letech přece jen jednodušší. Ovlád
á totiž přes dvě pětiny českého trhu a jeho postavení na trhu a síla značky jsou tím nejcennějším, co podle analytiků má. Naopak experti nejhůře hodnotí chování společnosti k vlastním akcionářům a její vztah k životnímu prostředí.Největší pivovarnická skupina v zemi to podle odborníků nepřehání ani s poskytováním informací o sobě. "Ve svém oboru dosahuje společnost vynikajících výsledků a její finanční sílu dále posílí nový strategický partner," hodnotí finanční sílu společnosti analytik Böhm & partner Mic
hal Perka. I další finanční kritéria schopnost splácet závazky a hospodářské výsledky odborníci oceňují nadprůměrně. Každé z nich dosáhlo více jak sedm bodů. "Plzeňský Prazdroj vykázal za loňský rok rekordní zisk a jeho finanční výsledky jsou kvalitní," dodává Daniel Martinů, analytik společnosti Patria Finance.
Vysoké hodnocení kromě finančních ukazatelů dosáhl i management PP. "Firma výborně zvládla období `cenových
válek' na českém pivovarnickém trhu,
" uvádí Perka.
silný strategický partner
dlouholetá tradice
silné pivní značky
silná pozice ve východní Evropě
dominantní podíl na domácím trhu
výrazný export do EU a USA
dovozní překážky v okolních zemích
pokles odbytu a spotřeby piva v ČR a Evropě
velmi silná konkurence doma i v zahraničí
pokles exportu do východní Evropy
Zdroj: HN z 20. 3. 2000