Plzeňskému Prazdroji pomohl silný investor

20.03.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Pro největší tuzemskou pivovarnickou skupinu Plzeňský Prazdroj (PP) byl minulý rok zlomový, protože společnost získala nového vlastníka

Pro největší tuzemskou pivovarnickou skupinu Plzeňský Prazdroj (PP) byl minulý rok zlomový, protože společnost získala nového vlastníka. Třetí největší pivovarnická skupina na světě South African Breweries pivovar koupila od japonské investiční banky Nomura. Právě nový majitel a jeho manažeři jsou kladem při hodnocení budoucnosti firmy. "Pilsner Urquell se má stát vlajkovou lodí celé společnosti, což znamená, že nový vlastník může tu

to značku protlačit více do světa," domnívá se analytik Conseq Finance Libor Vinklát. Naopak problémy může firmě způsobit pokles obliby piva u spotřebitelů a ostrá konkurence na trhu s pivem.

Pokles spotřeby piva by společnost podle analytiků měla nahradit vyšším vývozem. "Díky silnému zahraničnímu majiteli je možné očekávat zvýšení exportu," tvrdí Jana Adamčíková, analytička PPF burzovní společnosti. Pivovar to však v porovnání se svými konkurenty bude mít v následujících letech přece jen jednodušší. Ovlád

á totiž přes dvě pětiny českého trhu a jeho postavení na trhu a síla značky jsou tím nejcennějším, co podle analytiků má. Naopak experti nejhůře hodnotí chování společnosti k vlastním akcionářům a její vztah k životnímu prostředí.

Největší pivovarnická skupina v zemi to podle odborníků nepřehání ani s poskytováním informací o sobě. "Ve svém oboru dosahuje společnost vynikajících výsledků a její finanční sílu dále posílí nový strategický partner," hodnotí finanční sílu společnosti analytik Böhm & partner Mic

hal Perka. I další finanční kritéria schopnost splácet závazky a hospodářské výsledky odborníci oceňují nadprůměrně. Každé z nich dosáhlo více jak sedm bodů. "Plzeňský Prazdroj vykázal za loňský rok rekordní zisk a jeho finanční výsledky jsou kvalitní," dodává Daniel Martinů, analytik společnosti Patria Finance.


Vysoké hodnocení kromě finančních ukazatelů dosáhl i management PP. "Firma výborně zvládla období `cenových

válek' na českém pivovarnickém trhu,

" uvádí Perka.


Největší přednosti

silný strategický partner

dlouholetá tradice

silné pivní značky

silná pozice ve východní Evropě

dominantní podíl na domácím trhu

výrazný export do EU a USA


Největší slabiny

dovozní překážky v okolních zemích

pokles odbytu a spotřeby piva v ČR a Evropě

velmi silná konkurence doma i v zahraničí

pokles exportu do východní Evropy


Zdroj: HN z 20. 3. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU