Vyplatí se konečně jezdit v elektromobilu?

17.05.2017 | Jana Poncarová, Finance.cz
MAKRODATA A EU


Zatímco před pěti lety elektromobily ujely na jedno dobití 100 až 150 kilometrů, dnes zvládnou kolem 200 až 300 kilometrů. Přibývá také veřejných míst, kde je možné elektromobily dobít. Kolik jedno dobití stojí? A vyplatí se vůbec jezdit ve voze na elektřinu?

S provozem elektromobilů si spotřebitelé často spojují různé limity, jako je krátká dojezdová vzdálenost, dlouhá době dobíjení nebo řídká síť dobíjecích stanic. Dojezd vozů na elektřinu se ale za posledních pět let zdvojnásobil a do karet alternativním pohonům hraje i levnější provoz, který je podle odborníků klíčovou předností vozů na elektřinu.


Do roku 2020 vznikne v ČR 1200 stanic pro elektromobily
Elektřina nebo vodík? V autech zvítězí technologie, která se dříve zbaví provozních omezení
Dotace na alternativní pohon: Stát podporuje obce a kraje, firmy a brzy možná i občany
Jaké novinky letos čekají řidiče v Evropě?

„Odpadá mnoho servisních a údržbových poplatků, od svíček až po nový výfuk. Co se týká provozních nákladů, jsou nižší, především pokud dobíjíte doma a máte přístup k nízké sazbě. Možnost ‚naplnit‘ si auto doma, velmi levně, je ostatně největší výhodou elektromobilů,“ říká Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz. U distribučních společností je možné vyjednat speciální sazbu pro elektromobily D27d, díky které proudí do zásuvek levnější elektřina osm hodin denně, a to vždy mezi šestou hodinou večer a osmou hodinou ráno (samozřejmě s operativním řízením doby platnosti nízkého tarifu).

Deset korun za kilowatthodinu

Aby běžný elektromobil ujel 100 kilometrů, potřebuje v průměru kolem 15 kilowatthodin elektřiny. Náklady na nabití vozu lze potom snadno odvodit z ceny, kterou uživatel platí svému dodavateli nebo na dobíjecí stanici. „Cenotvorba rychlého komerčního nabíjení není v České republice jednotná, proto nelze produkty mezi sebou porovnávat. V tuzemsku zatím neexistuje trh s rychlým nabíjením, jde o stále pilotní režim,“ konstatuje Miloslav Fialka ze společnosti E.ON.

S tím souhlasí i Jan Horčík, který upozorňuje na to, že nejdražší je nabíjení v rychlonabíjecích stanicích. „Vzhledem k tomu, že síť rychlonabíječek teprve vzniká a elektromobily přibývají pomalu, ceny se teprve začínají usazovat na určité hladině. Obvyklá je cena 10 korun za 1 kilowatthodinu, někdy se platí i za dobíjecí čas a u některých poskytovatelů se platí i pevný měsíční paušál,“ doplňuje.

Dobito od 30 minut do 8 hodin

Zatímco řidiči běžných vozů se spalovacím motorem natankují kdekoli, síť nabíječek pro elektromobily je pořád ještě poměrně řídká. „Ač si na ni mnozí elektromobilisté stěžují, není z nejhorších,“ oponuje Jan Horčík a dodává: „V České republice je přes sto nabíječek, z toho víc než třicet patří mezi rychlonabíjecí stanice.“ Především kolem hlavních silničních tahů vznikají desítky nových nabíjecích stanic ročně a tempo výstavby se zrychluje. V následujících letech by podél páteřních tahů měly vzniknout nové rychlonabíjecí stanice, které budou financované z fondů Evropské unie.

Nabíjecí stanice pro elektromobily vznikají například v nákupních centrech, příkladem je Galeria Vaňkovka v Brně nebo OC Mercury v Českých Budějovicích. A další dobíjecí stanice postupně přibývají. „Loni v červnu jsme zprovoznili největší a nejmodernější rychlonabíjecí stanici u Vystrkova u Humpolce v České republice, kde je celkem dvanáct nabíjecích stojanů. Letos plánujeme otevřít několik dalších nových veřejných rychlonabíjecích stanic,“ dodává Erika Širůčková ze společnosti E.ON.

Několikaminutové dočepování nádrže se ale pořád ještě nedá srovnat s několikahodinovým dobíjením elektromobilu. A právě pomalejší dobíjení vyčetlo elektromobilům v průzkumu, který si nechala zpracovat společnost E.ON, na 38 procent spotřebitelů. Průměrná doba dobíjení vozu na elektřinu se odvíjí od řady proměnných: kapacity baterie, typu elektromobilu, ročního období nebo typu nabíječky. Z domácí zásuvky trvá dobití elektromobilu kolem 6 až 8 hodin. „Rychlejší je nabíjení v rychlonabíjecích stanicích, které mají příkon nad 50 kW a vůz je tak připraven za 30 až 60 minut,“ říká Miloslav Fialka.

Elektromobil Tesla za 2 miliony

Ačkoli se doba dojezdu prodlužuje a doba dobíjení zkracuje, limitem elektromobilů zůstává stále cena. Nejlevnější nové elektromobily lze pořídit za 600 tisíc korun. „Nejběžnější modely stojí kolem milionu korun a vozy od Tesly začínají na částce kolem dvou milionů korun,“ konstatuje Jan Horčík.

Lidé by ale nejraději kupovali elektromobily levněji než běžné vozy. Jak ukázal už citovaný průzkum, pouze 5 procent spotřebitelů by si za nákup vozu na elektřinu připlatilo, maximálně jen 60 tisíc korun. Podpořit nákup elektromobilů mají také dotační programy, které jsou určené pro obce a státní subjekty. Pro fyzické osoby a občany zatím žádný dotační program vypsán nebyl. Státní podporu by ale podle průzkumu uvítalo 41 procent lidí. „Teprve klesající cena elektromobilů a případně dotace rozpohybují trh jak s elektromobily, tak s jejich nabíjením,“ domnívá se Miloslav Fialka.


Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.