Darovali lidé během pandemie více financí neziskovým organizacím?

10.01.2022 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Depositphotos

Fundraising je jednou z metod, kterou získávají nestátní neziskové organizace (NNO) finanční prostředky pro své činnosti, jejichž náplň se soustředí na veřejný zájem, který přispívá k obecnému blahu ve společnosti. Na fundraising měla značný vliv také pandemická situace v České republice, která změnila solidaritu lidí. Zaznamenaly neziskové organizace zvýšený zájem o dárcovství?

Odkud získávají NNO finanční prostředky?

  • Z vlastní a vedlejší činnosti organizace,
  • prodeje a pronájmu majetku,
  • darů,
  • sponzorství,
  • příspěvků členů,
  • veřejných sbírek,
  • dotací.

Pokud chce být nestátní nezisková organizace úspěšná a stabilní, musí neustále hledat příležitosti ke zlepšování svých služeb, a to prostřednictvím modernizace a inovace. Základem úspěchu je také navazování kvalitních kontaktů ve společnosti a účast na nejrůznějších veřejných akcích. Všechny tyto aktivity jsou pro NNO velmi nákladné a mnoho z nich je závislých jen na příjmu od jednoho dárce, čímž se dostávají do velkého rizika.

Proto je pro NNO důležité přijímat finanční prostředky od více zdrojů, a právě tuto úlohu má zajistit fundraising. Fundraiser, neboli osoba, která má za úkol hledat nové zdrojové příležitosti, může oslovit následující subjekty a zajistit tak NNO větší finanční stabilitu.

TIP: Spolupráce s neziskovými organizacemi se vyplatí, ale měla by být promyšlená

Koho můžete jako NNO oslovit?

Jednotlivce

Pro mnoho organizací jsou nejčastějšími dárci právě fyzické osoby. Forma daru od jednotlivců může nabývat jak finanční, tak věcné podoby. Lidé jsou motivováni k daru tím, že se ztotožní s posláním dané NNO, proto je důležité prezentovat činnost organizace navenek a vysvětlovat prospěch jednotlivých aktivit pro společnost. Dárci zde jednají na základě altruismu — neočekávají za svůj čin žádnou výhodu.

Navázat spolupráci se soukromými podniky

Jedná se o oslovování firem, které by mohly mít zájem o navázání spolupráce. Podnikatelský subjekt sleduje především své zájmy, proto finanční příspěvek poskytuje například za zviditelnění jejich značky. Dary od právnických osob bývají většinou mnohonásobně vyšší než od fyzických osob a často se jedná o dlouhodobé sponzorství.

Nadace a nadační fondy

Příspěvky z jednotlivých nadačních projektů.

Obrátit se na státní správu a samosprávu

Získávání prostředků ze státní správy a z jednotlivých samospráv — krajů i obcí. Je jedním z nejsložitějších a časově nejnáročnějších způsobů. Na dotace nemají NNO právní nárok, takže žádost na ni může být zamítnuta.

Dotace může poskytnout například Úřad práce ČR, Akademie věd ČR a Grantová agentura ČR.

Jakými způsoby můžete navázat kontakt s dárcem?

Zvolit vhodný způsob kontaktu je pro neziskovou organizaci klíčové. Fundraiser, který přichází do kontaktu s potenciálními dárci musí umět přimět lidi pro svůj záměr a podrobně představit aktivity organizace.

  • Osobní návštěvou,
  • oslovením poštou/e-mailem,
  • veřejnou sbírkou (zákon č. 117/2001 Sb.),
  • inzercí,
  • online fundraisingem.

Fundraisingové prostředí musí reagovat na rychle měnící se situaci ve společnosti. Silné využívání online způsobu prezentace v soukromém sektoru, má zásadní vliv i na proměnu celkové komunikace v neziskové organizaci s případnými dárci. Současná covidová situace přenesla téměř celý fundraising do online podoby. Můžeme sem zařadit webové stránky NNO, vytvořené prezentace organizací na sociálních sítích a veškerou online komunikaci přes tyto kanály.

Základem dobrých výsledků je v každém případě dobře zpracovaný fundraisingový plán, podle kterého se bude daná nezisková organizace řídit a dosahovat stanovených cílů. Plán by měl vždy vycházet z finančních prostředků společnosti a předchozích zkušeností z minulých let.

Příklad: Jak ovlivnila pandemie dárcovství na největší darovací platformě Darujme.cz ?

Graf zachycuje pouze nově zavedené dary v jednotlivých měsících na online platformě Darujme.cz v letech 2019, 2020 a část roku 2021. Neprezentuje tak příspěvky z minulosti, které by mohly statistiku zkreslovat. Pro správnou orientaci v grafu je nutné uvést, že nouzový stav v České republice byl vyhlášený vládou poprvé 12. března 2020. Další koronavirové vlny přišly na podzim 2020 a v jarních měsících roku 2021.

Graf 1: Porovnání nově zavedených darů

Porovnání nově zavedených darů

Zdroj: Svetneziskovek.cz

Z výsledků lze vyčíst, že prudký nárůst darů zaznamenal projekt Darujme.cz s první vlnou pandemické situace v České republice. V letních měsících počet darujících výrazně klesl a měl podobnou úroveň jako v roce 2019 bez koronavirové krize. Zbývající část roku 2020 se počet darů opět výrazně zvýšil. První dva měsíce roku 2021 byl růst darů mnohem úspěšnější než v roce 2020, kdy ještě v ČR nepanovala pandemická nařízení.

Následující graf zachycuje vývoj nových jednorázových a pravidelných darů v letech 2019, 2020 a v prvních měsících roku 2021.

Graf 2: Vývoj jednorázových a pravidelných darů

Vývoj jednorázových a pravidelných darů

Zdroj: Svetneziskovek.cz

V počátcích pandemické krize roku 2020 můžeme na grafu pozorovat pokles pravidelných darů, naopak od konce léta se tento trend mění a křivka nabírá strmý růst, který si uchovává i v začátku roku 2021. Podobný vývoj můžeme sledovat i u počtu jednorázových darů.

V posledním prezentovaném grafu je zachycen vývoj průměrné hodnoty pravidelného daru. Opět se jedná pouze o nově zavedené dary, nikoliv příspěvky z minulosti. Pro relevantnost výzkumu byly zahrnuty příspěvky pouze do hodnoty 2 000 Kč.

Graf 3: Průměrná výše pravidelného daru

Průměrná výše pravidelného daru

Zdroj: Svetneziskovek.cz

Z grafu vyplývá, že nejvyšší hodnotu dar obsahoval na konci roku 2019, kdy jeho výše dosahovala průměrné částky 268 Kč a podobnou částku si zachoval i začátkem koronavirové situace. Konec roku 2020 a začátek roku 2021 zaznamenávají spíše klesající trend výše daru. Příčinu můžeme hledat například v tom, že jednotlivé organizace v tomto období rozšířily darovací nabídku o několik menších částek, čímž vytvořily celkový proces flexibilnějším, ale je otázkou, zda neměly do svých možností zahrnout i vyšší částky, které by pomohly narůstající tendenci udržet.

 

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU