Budoucnost médií je především v internetu

10.05.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Do sektoru médií jsou většinou zahrnovány firmy provozující televizní a rozhlasové vysílání, filmoví producenti a nakladatelé novin, časopisů a knih

Do sektoru médií jsou většinou zahrnovány firmy provozující televizní a rozhlasové vysílání, filmoví producenti a nakladatelé novin, časopisů a knih. Přestože ve všech těchto oborech se očekává růst příjmů, především z reklamy, zatím posilují pouze akcie producentských společností.

Kursy akcií mediálních společností se nevyvíjejí jednoznačně. Zatímco firmy věnující se televiznímu a rozhlasovému vysílání oslabují, filmoví producenti, především v souvislosti s rostoucím využitím internetu v oblasti zábavy naopak velmi výrazně posilují a očekává se další růst.

Větší část příjmů firem v mediální oblasti pochází z reklamy. V oblasti televizního a rozhlasového vysílání se očekává růst těchto příjmů o přibližně 12 procent, výnosy z tiskové reklamy by se měly zvýšit o devět procent. I přes tento pozitivní výhled kursy akcií vysílacích společností a nakladatelů knih a novin výrazně zaostávají za celým trhem.

Od začátku roku 2000 klesl index S&P Broadcasting, sledující vývoj akcií vysílacích společností o deset procent, zatímco celý trh mírně rostl. "V druhém pololetí očekávám změnu trendu a předpokládám, že společností zejména z oblasti kabelové televize mohou dosáhnout vyššího zhodnocení než a

kciový trh jako celek," říká Branislav Gál ze společností Delta Securities. Před časem přinesli zdravou konkurenci do tohoto odvětví provozovatelé přímého satelitního vysílání, ale zatím příliš neohrožují příjmy společností využívajících pozemních vysílačů. Růst nových předplatitelů kabelové televize se stabilizoval okolo dvou procent ročně, zvyšování cen základních služeb by nemělo přesáhnout čtyři až pět procent. Branislav Gál z tohoto sektoru doporučuje nakupovat především společností Liberty Media Group, Comcast Corp., United Pan-Europe Communications a Fox Entertainment Group.

Ceny akcií filmových producentů měřené indexem S&P Entertainment posílily od začátku roku o více než dvacet procent. Podle Branislava Gála je zde dostatek důvodů k optimismu i v dalším období. Na americkém trhu zdomácněla nová média, například DVD, přinášející spotřebitelům vysoce kvalitní zvuk a obraz. S rostoucí kvalitou záznamu obrazu a zvuku roste poptávka po produktech filmového průmyslu. Rovněž plánované spojení Time W

arner a America Online naznačuje směr dalšího vývoje tohoto odvětví. Očekává se rostoucí využívání internetu k distribuci hudby a videa, což může filmovým firmám přinést nové příležitosti, ale, jak dodává Gál, i další problémy. Jeho doporučení z tohoto segmentu trhu médií jsou Time Warner, Walt Disney Company a Macrovision Corporation.

V poslední době nejméně atraktivní část mediálního odvětví, vydavatelé knih a novin, oslabila o více než deset procent. Analytici projevují mírný optimismus v oblasti denního tisku, kde se očekává nárůst reklamních příjmů. Velkou hrozbou však mohou být internetové noviny. Většina vydavatelů na to reagovala zprovozněním elektronické verze svých titulů, změnou formátu, obsahu nebo ceny. Podle Gála se však změny v obchodní

m prostředí projeví až v dalších letech. Jeho doporučení v tomto odvětví je pouze společnost The New York Times Company. V odvětví knižní produkce očekává další stagnaci a nedoporučuje nakupovat z této oblasti, pouze doporučuje držet existující pozice ve společnosti McGraw-Hill Companies.

Vzhledem k neutuchající zálibě investorů v internetu a nových technologiích jsou mezi analytiky nejoptimističtější očekávání u akcií producentských společností. Vzhledem k rostoucím příjmům z televizní a rozhlasové reklamy by však mohly růst i vysílací firmy.

Zdroj: HN z 10. 5. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU