Očekávané změny hazardního zákona mohou mít na státní a obecní rozpočty obrovský dopad

21.11.2023 | , Institut pro regulaci hazardních her z.s.
Komerční sdělení


Říká se, že kdo chce víc, nemá nakonec nic. S jakoukoliv aktualizací zákonů se vždy najdou odpůrci a také příznivci chystaných změn. V každém případě by však měla být jakákoliv změna řádně rozebrána a odborně prodiskutována. Bylo tak však učiněno i v případě chystané změny hazardního a loterijního zákona pro rok 2024 nebo byly možné důsledky této reformy příliš podceněny?

PreciousJ / Shutterstock.com

Současný stav 

Ze všeho nejdříve se podívejme na to, jaká je současnost přerozdělování finančního zůstatku daně z hazardu. 

  • Inkaso daně z technických her z kamenných provozoven (tzv. land – based) i online kasin připadá státu a obcím v poměrů 35:65. Větší část tedy zůstává konkrétním obcím, které povolily na svém území provozování technických hazardních her. 
  • Inkaso daně z ostatních hazardních her nyní připadá státu a obcím podle počtu obyvatel v poměru 70:30. Větší část tedy zůstává státu. Z toho je na první pohled patrné, že obce získávají ročně až stovky miliony korun z inkasa internetového hazardu za předpokladu, že na svém území povolily land – based hazard, který však nemá s online kasinem nic společného. 

Návrh změny v konsolidačním balíčku

Chystaná reforma se zdá být logičtější a Ministerstvo financí České republiky odhaduje, že by se díky této a dalším změnám v hazardním zákoně zvýšil státní rozpočet o 4,2 mld korun českých ročně. 

  • daň z technických her land – based by připadla ve výši 35 % státu a 65 % obci dle počtu obyvatel 
  • daň z ostatních hazardních her land – based by připadla také ve výši 35 % státu a 65 % obci dle počtu obyvatel  
  • daň z hazardních online her by ve výši 100 % připadla státu

Po vypořádání MPŘ zůstává návrh téměř totožný, jediná změna se týká toho, že daň z technických her land – based by připadla ve výši 35 % státu a 65 % obcím dle počtu povolených zařízení (původně dle počtu obyvatel obce). 

Změny pro provozovatele hazardu

Aktualizace zákona by měla přinést zásadní změny provozovatelům hazardu. Ti budou nově povinni odvádět státu 21% daň ze svého zisku z provozu hazardních her. Do té doby odváděli 19 %.  Zároveň se také provozovatelům hazardu zvýší zdanění za kurzové sázky, live games, dostihy, poker turnaje a bingo o celých 7 %, a to konkrétně na 30% zdanění z původních 23 %. 

Hřebík do rakve provozovatelům 

Součtem těchto dvou změn se jedná celkově o ⅓ nárůst oproti předešlým odvodům daní pro provozovatele hazardu, což se pravděpodobně postupem času projeví v tom, že podmínky pro hráče budou méně výhodné. Může to znamenat například horší nabídku sázkových kurzů nebo menší šance na větší peněžní výhry. A jaký to může mít důsledek? Samozřejmě přesun hráčů do nelegálních online i land – based kasín, na které se zákony nevztahují. Nelegální provozovatelé, nemusí danit a mohou nabízet hráčům lepší podmínky, což je pro hráče lákavé a neřeší, zda hrají v legálním či nelegálním casinu.

Změny pro hráče hazardu

Aktualizace hazardního a loterijního zákona se samozřejmě dotkne také hráčů. I když se s jeho změnou stát snaží o větší seberegulaci hráčů, což plně podporujeme, tak ve skutečnosti může nastat situace, kdy stát ztratí nad chováním hráčů kontrolu, protože se přesunou k nelegálnímu hraní. 
Důvodů je hned několik:

  • hráči v nelegálních online kasinech nejsou povinni ověřovat svoji identitu a nebudou muset zadávat při zakládání hráčského konta své číslo bankovního účtu a provádět vklady či výběry pouze přes tento jeden konkrétní bankovní účet
  • nastavení svých vlastních hráčských omezení budou moci v nelegálním kasinu kdykoliv měnit a ne pouze jednou během 24 hodin
  • hráči hazardu nebudou v nelegálních kasinech povinni dodržovat denní limit pro vklad nebo výběr ve výši 10 000 Kč a na jednu sázku nově 500 Kč (do té doby 1 000 Kč)
  • výhry nebudou v nelegálních kasinech s největší pravděpodobností podléhat 15% zdanění nad limit 50 000 Kč (do té doby 1 000 000 Kč) a zároveň si budou moci nadále nechávat vyplácet výhry také v kryptoměně nebo dalších aktivech 

Nelegální hazard v ČR a v Evropě

Podle webu Institutu pro regulaci hazardních her došlo k velkému poklesu legálních heren, což však může v konečném důsledku vést k opaku toho, o co ve skutečnosti všichni usilujeme a hráči se mohou začít přesouvat do nelegálních heren. 
Aktuálně je velikost nelegálního trhu s hazardem v ČR 30 % a stát přichází o přibližně 7 miliard Kč. Od roku 2017 do poloviny roku 2023 odhalila Celní správa více než 1 257 nelegálních heren na území ČR. 

Lafferova křivka 

Stát jedná sám proti sobě, protože v roce 2015 zpracovalo Ministerstvo financí České republiky hodnocení dopadu regulace hazardu a uvedlo, že aktuálně je Lafferova křivka na 26 % bodu zlomu a po překročení 26 % bude následkem značný pokles hráčů v legálních provozocnách, čímž poklesne také velikost legálního trhu. 
Ve skutečnosti však poptávka po hazardu neklesne, a proto začnou hráči hledat alternativy v nelegálním hraní hazardních her, protože nelegální kasina nepodléhají zdanění a mohou si tedy dovolit větší pravděpodobnost finančních výher pro své hráče, aniž by tímto krokem ztratili svůj očekávaný zisk v roli provozovatelů hazardu. Ve finále tak prohrají naprosto všichni. 

Francie a nelegální hazard

Větší zdanění hazardu již delší dobu funguje například ve Francii, kde byl přesun hráčů do nelegálních kasin až po 50 % bodu zlomu Lafferovy křivky. Vybere se tedy více peněz na daních z hazardu, avšak od hráčů, kterých je méně, protože mnoho z nich přešlo právě do nelegálních kasin. 
Neúspěšným bojem proti nelegálnímu hazardu způsobí stát jeho rozkvět
Nepříliš pozitivnímu výhledu do budoucnosti českého hazardu hraje rovněž skutečnost, že hráči hazardních her a provozovatelé hazardu budou nově odvádět státu vyšší daně než doposud.

  • Hráči hazardu budou odvádět 15% daň z každé výhry přesahující 50 000 Kč, což je obrovský skok oproti předchozímu limitu 1 000 000 Kč. Zároveň bude každý hráč povinen vést si tzv. hazardní deník, do kterého si bude zapisovat veškeré své příjmy z hazardu během jednoho kalendářního roku pro rozpoznání překročení tohoto nově stanoveného limitu přesto, že 50 000 Kč hazardním hraním ročně vydělá pouze 0,3 % z celkového počtu hráčů, což znamená, že se bude odvod daní týkat pouze minimálního počtu lidí a většina z nich po přesáhnutí danit svůj zisk nakonec stejně nebude.
  • Zvýšením daní pro provozovatele hazardu celkem o ⅓ budou s největší pravděpodobností zavedeny horší podmínky pro hráče, než mohou hráčům nabídnout nelegální kasina, kterých se zvýšení daní na černém trhu koneckonců nijak netýká. 

Závěr

V týmu Vyhraj.cz považujeme za důležité veškeré změny v hazardním a loterijním zákoně, které vedou k větší a účinnější seberegulaci hráčů. Negativní dopady patologického hráčství jsou natolik zničující, že nejlepší prevenci je předcházet vzniku rozvoje závislosti na hazardu a loterii. 

Nicméně, domníváme se, že nově zavedená a přísnější pravidla pro provozovatele hazardu povedou k tomu, že v důsledku finančního nátlaku budou patrné nově zavedené nevýhody pro hráče a z toho plynoucí jejich následný přesun k nelegálnímu hraní.

Z našeho hlediska je klíčové nalézt vyváženost mezi výší daňového zatížení a zájmy hráčů, abychom předešli situaci, kdy by hráči měli výraznou motivaci směřovat k nelegálním možnostem. Díky tomu je možné najít nejlepší možnou alternativu, tak aby se přinos do státního rozpočtu navýšil a lidé zároveň neměli tendenci přecházet k nelegálním provozovatelům. 

Je důležité tyto aspekty důkladně probrat, ale současná revize hazardního zákona z roku 2023 je vydávána spolu s balíkem konsolidačních opatření, zahrnujícím dalších 62 zákonů. Tím pádem nebyl vytvořen prostor pro podrobnou odbornou debatu, která by umožnila řešení již zmíněných problémů.

Veškeré informace uvedené v tomto článku se mohou před příchodem aktualizace zákona změnit. 

Autor článku: Ondřej Bajer, zakladatel Vyhraj.cz
 

Autor článku

Komerční sdělení  

Články ze sekce: Komerční sdělení