Růst reálných mezd a rozvoj drobného úvěrování zvyšuje tržby za prodej potřeb pro domácnost. Důvěra spotřebitelů podle průzkumů narůstá, čeká se další nákupní boom. Hypermarkety stále více ovlivňují život běžného občana. Fakt, že zhruba 40 procent populace pravidelně nakupuje ve velkoplošných prodejnách, se odráží i na vývoji maloobchodu. Tržby v tomto odvětví vzrostly v březnu meziročně o 3 procenta, od počátku roku
zaznamenal maloobchod růst 6,4 procenta.Podle údajů Českého statistického úřadu se výrazně - o celých 15,2 procenta - zvýšil prodej nábytku, potřeb pro zahrádkáře a kutily, zařízení a potřeb pro domácnost. Z toho velkým podnikům vzrostly tržby o 33,6 procenta. "Výhodou řetězců nabízejících toto zboží, které do ČR přicházejí především z Německa, je prakticky nulová domácí konkurence," uvedl David Marek z České spořitelny. Domácí prodejny podle něj zpravidla nabízí užší a více specializovaný sortiment a ne
mohou konkurovat ani rozsahem prodejních ploch. Dodal, že vzhledem k počáteční fázi rozvoje tohoto segmentu maloobchodu je český trh značně koncentrovaný: Dva nejvýznamnější prodejci kontrolují téměř tři pětiny trhu. Prosazují se zejména Baumax, Obi, Globus Baumarkt a Mountfield.Podle zjištění poradenské společnosti Incoma Praha by měl rozvoj a výstavba hypermarketů pokračovat i v letošním roce. "Loni se jejich počet zdvojnásobil, přibylo jich 25. Letos se očekává podobný vývoj," konstatoval Tomáš Drtina z Incomy Praha. Dodal, že růst domácí poptávky a kupní síly obyvatel vede řetězce k tomu, že své prodejny nově staví i v menších městech. Jejich celkový počet by mohl dosáhnout stovky.
Pozitivní vývoj v maloobchodě bude pokračovat až do konce roku, a to zejména díky růstu domácí poptávky a poklesu nezaměstnanosti. "Růst reálných mezd sice mírně zpomalí, ale na druhé straně pozorujeme dlouhodobější trend růstu důvěry spotřebitelů a maloobchodníků," uvedl Martin Čihák z Komerční banky. Na tržby bude mít příz
nivý vliv i současný masívní rozvoj spotřebitelských úvěrů, který umožňuje rychlejší nárůst maloobchodních tržeb ve srovnání s růstem příjmů domácností. Za celý letošní rok se očekává navýšení tržeb v maloobchodu o čtyři procenta.Zdroj: HN z 18. 5. 2000