Všechny firmy v oboru se snaží vycházet vstříc přání zákazníků a naučit klienty používat nové služby, zejména z oblasti dat a internetu. Ač se odborníci shodují, že příjem telekomunikačních firem z přenosu dat v nejbližších letech převýší obrat z klasických hlasových služeb, tento servis zatím využívá jen menší část zákazníků.
"Firemní klienti používají datové služby ve velké míře, ale drobní zákazníci používají telefon spíše k obyčejnému volání," sdělil HN mluvčí EuroTelu Jan Kučmáš s tím, že počet uživatelů dodatečných služeb, které kromě telefonování operátoři nabízejí, neustále prudce roste. Podle Terezy Kakosové z RadioMobilu je ovšem podmínkou masovějšího rozšíření dostatečná marketingová podpora a
jednoduché ovládání. "Počítáme, že WAP (rychlý přístup k internetovým stránkám) velmi přispěje k masovému rozšíření využití datových služeb," doplnil Kučmáš. "V roce 2010 budou tržby telekomunikačních firem z 80 procent tvořeny příjmy z datových služeb a zbytek z hlasových služeb," odhaduje mluvčí Contactelu Zdenka Pelikánová s tím, že dnes je poměr spíše obrácený.Také podle šéfa prodeje a marketingu Českého Telecomu Kamila Čermáka již zákazníci nepožadují pouze telefon, ale i další a sofistikovanější služby. "Při orientaci na zákazníky se ale nesmí zapomínat na zaměstnance. O kvalitní lidi se vede stejný boj jako o klienty," připomněl včera na konferenci o telekomunikacích ve střední a východní Evropě. Skutečnost, že zákazníci dosud nejsou ve velké míře připraveni na nové technologie, dokazují i poslední výzkumy z USA, které na uvedené konferenci prezentoval partner poradenské firmy Arthur Andersen pro komunikace a zábavní průmysl Mustafa Gazalan.
"Nové technologie lidé nechápou a ty musí zůstat skryty. Důležité je, aby byly vidět nové služby a produkty," míní. Zákazníci jsou klíčovou součástí telekomunikačních společností a odhaduje se, že ztráta jednoho klienta sníží hodnotu firmy o tři tisíce dolarů. Podle Gazalana jsou pro budoucnost firem v tomto oboru
klíčová spojení, společné podniky či kooperace s poskytovateli "obsahu", tedy zejména mediálními společnostmi a zábavním průmyslem. Klíčem k úspěchu je tedy přenášený obsah a spokojení klienti, shrnul.Zdroj: HN z 19. 5. 2000