Na druhou stranu je dobré si uvědomit, že zpracování rozpočtů je komplexní činnost, která velmi závisí na praxi a zkušenostech zpracovatele a nelze očekávat, že každá jednotková cena bude přesně odpovídat obvyklé ceně konkrétního materiálu v dané lokalitě v konkrétním čase. Zjistíme si, jak ovlivní cenu díla, pokud si seženeme některé materiály sami (například využijeme nějakou výhodnou promo akci výrobce, zimní slevu, objevíme zajímavou dlažbu ve výprodeji). A v neposlední řadě také nesmíme zapomenout, že kromě stavby samotné nás patrně čeká stavba oplocení, zpevněných komunikací, zahradní úpravy. Vždy je dobré nechat si rozpočtovou rezervu - s mírnou nadsázkou lze konstatovat, že žádný dům není postaven přesně podle projektu a že každý rozpočet je překročen.
Zpracování rozpočtu také není zadarmo, nejde však o zásadní položku (cena se pohybuje řádově v tisícikorunách), ale dodavatel, který se účastní většího množství výběrových řízení s relativně malým procentem úspěšnosti bude jistě věnovat větší péči zpracování rozpočtu pro zakázku, kterou má na dosah nebo jistou. Pro kontrolu si můžeme ostatně nechat zpracovat nezávislý rozpočet - porovnání pak může být zajímavé. Při výběrovém řízení je pak běžné vyřadit oproti průměru výrazně nižší i vyšší nabídky jako nevěrohodné, u zbylých firem pak využít v přiměřené míře skutečnost, že smluvní cena je odvozena od slova smlouvat. První rozpočtové návrhy obvykle dávají firmám určitý manévrovací prostor. Ovšem všeho s mírou - je-li firma dotlačena k podhodnocení dodávky, projeví se to pak s velkou pravděpodobností na kvalitě díla.
A ještě slovo závěrem - obecně platí, že čas i finance vynaložené na kvalitní přípravu stavby se s vysokou pravděpodobností později několikanásobně vrátí.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
