Máte před sebou vydání tabulky, v níž jsou vůbec poprvé uvedeny srovnatelné údaje pro všech dvacet pět členských států. Třebaže některé členské státy snížily celkový objem udělovaných podpor, Unie jako celek dosud nedosáhla lisabonského cíle. Zároveň je však nutno konstatovat, že většina členských států zaměřila zřejmě opatření podpory na dosahování horizontálních cílů, zejména v oblasti životní prostředí. V členění podle odvětví připadá přibližně 40 miliard EUR na výrobu a služby, 15 miliard EUR na zemědělství a rybolov, 5,5 miliardy na těžbu uhlí a přes 1 miliardu EUR na dopravu (mimo železnic).
„Na jedné straně musím vyslovit uznání některým státům, které se upřímně snaží dosáhnout lisabonských cílů poskytováním menšího objemu lépe zacílených podpor, jsem však zklamána skutečností, že se celkový objem podpor vyplácených v EU nesnížil. K nejefektivnějším způsobům snižování státních podpor bezpochyby patří lepší využívání alternativních nástrojů, například obecných a regulativních opatření, které buďto vůbec nenarušují hospodářskou soutěž, nebo ji narušují v menší míře“, konstatovala komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová.
Podle této tabulky byl celkový objem státních podpor poskytnutých dvaceti pěti členskými státy v roce 2004 odhadnut na 62 miliard EUR. Vyjádřeno v absolutních číslech poskytlo nejvíce podpor Německo (17 miliard EUR); následovala jej Francie (9 miliard EUR) a Itálie (7 miliard EUR).
Státní podpora poskytnutá v 25 členských státech EU v roce 2004
|
|
Celkový objem státních podpor bez železnic |
Celkový objem státních podpor bez zemědělství, rybolovu a dopravy |
Celkový objem státních podpor bez železnic |
Celkový objem podpor bez zemědělství, rybolovu a dopravy |
|
EU-25 |
61.6 |
45.5 |
0.60 |
0.44 |
|
EU-15 |
56.4 |
42.0 |
0.57 |
0.43 |
|
10 new MS |
5.2 |
3.4 |
1.09 |
0.70 |
|
BE |
1.0 |
0.7 |
0.34 |
0.24 |
|
CZ |
0.4 |
0.2 |
0.41 |
0.19 |
|
DK |
1.4 |
1.0 |
0.71 |
0.52 |
|
DE |
17.2 |
15.1 |
0.78 |
0.69 |
|
EE |
0.0 |
0.0 |
0.39 |
0.09 |
|
GR |
0.5 |
0.3 |
0.29 |
0.20 |
|
ES |
4.0 |
3.1 |
0.47 |
0.37 |
|
FR |
8.9 |
6.3 |
0.54 |
0.39 |
|
IE |
1.0 |
0.4 |
0.65 |
0.27 |
|
IT |
7.0 |
5.4 |
0.52 |
0.40 |
|
CY |
0.2 |
0.1 |
1.48 |
1.06 |
|
LV |
0.0 |
0.0 |
0.39 |
0.16 |
|
LT |
0.1 |
0.0 |
0.68 |
0.13 |
|
LU |
0.1 |
0.0 |
0.31 |
0.17 |
|
HU |
1.0 |
0.7 |
1.26 |
0.87 |
|
MT |
0.1 |
0.1 |
3.10 |
2.71 |
|
NL |
1.8 |
0.9 |
0.39 |
0.18 |
|
AT |
1.4 |
0.5 |
0.61 |
0.22 |
|
PL |
2.9 |
2.0 |
1.47 |
1.01 |
|
PT |
1.5 |
1.1 |
1.09 |
0.83 |
|
SI |
0.2 |
0.1 |
0.96 |
0.53 |
Zdroj: GŘ pro hospodářskou soutěž
Státní podpory (potenciálně) narušující hospodářskou soutěž podle definice čl. 87 odst. 1 Smlouvy o ES poskytnuté 25 členskými státy EU poskytnuté ve všech odvětvích s výjimkou železnic a přezkoumané Komisí. Celkové údaje o dopravě v deseti nových členských státech nejsou dosud k dispozici. Veškeré údaje jsou uvedeny v konstantních cenách. Zdroj: GŘ pro hospodářskou soutěž



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
