Rozvoj IT v ČR podstupuje test

27.06.2000 | ,
DANĚ


perex-img Zdroj: Finance.cz

O něco více peněz pro stát, ale katastrofu pro lidi a malé firmy, kteří si software a počítačové služby poctivě kupují, může znamenat kontroverzní návrh novelizace zákona o DPH

O něco více peněz pro stát, ale katastrofu pro lidi a malé firmy, kteří si software a počítačové služby poctivě kupují, může znamenat kontroverzní návrh novelizace zákona o DPH.

Vláda schválila návrh zákona, který novelizuje zákon č. 588/1992 o dani z přidané hodnoty. Tento návrh přesouvá celou řadu služeb k 1. 1. 2001 z kategorie zdaňované 5 % do kategorie, kde DPH činí 22 %. Jednou z dotčených služeb je i programové vybavení neboli software, dalšími jsou služby správy počítačových sítí. Vláda si od toho (vzhledem k rozsahu produktů a služeb, kterých se opatření týká vcelku oprávněně) slibuje větší přísun peněz do státní pokladny. Ale negativní efekty, které tento krok s vysokou pravděpodobností vyvolá, možná dají za pravdu přísloví "více škody, než užitku".

Pokud by vládní návrh prošel všemi příslušnými instancemi a daň z přidané hodnoty byla skutečně zvýšena na 22 %, může dojít k řadě problémů, upozorňuje Sdružení pro informační společnost (SPIS) ve své výzvě apelující na poslance, aby vládní návrh v této podobě zamítli.

Doplatí poctiví

Znamenalo by to třeba zdražení software o více než 16-17% pro všechny domácí uživatele počítačů, drobné podnikatele a školy (tedy neplátce DPH, kteří si nemohou daň odečíst). Velké firmy dostanou svých 22 % zpět, ale postiženi budou ti, kteří si dosud software pořizovali legálně, tzn. kupovali. Lze proto očekávat, že nepřímo úměrně k tomu, jak za něj dosud vydávali peníze, vzroste motivace si jej opatřovat nelegální cestou

. Softwarové pirátství, proti kterému se nyní horko těžko daří dosahovat sporadických úspěchů (i když spíše filantropickými aktivitami firem, než tažením proti nelegálním uživatelům) opět výrazně stoupne.

Také rozvoj informační společnosti, k němuž se vláda ČR přihlásila v květnu 1999 schválením své Státní informační politiky, bude zřejmě zpomalen a ČR místo aby se přiblížila svou úrovní informačních technologií k rozvinutým zemím EU, čeká spíše další zaostávání a přiblížení naopak zemím rozvojovým.

Zařadíme "zpátečku"?

Chvályhodný cíl vlády harmonizovat naši daňovou soustavu s EU, kterým vláda návrh úprav DPH zdůvodňuje, se v tomto případě může podepsat na disharmonii našeho vyrovnávání s Evropou jako celkem. Jak konstatuje vyjádření SPIS, je nanejvýš ironické, že se vláda snaží zvýšit daňové zatížení právě v oboru informačních technologií, v oboru, který prochází na prahu 21. století bouřlivým rozvojem a do kterého vlády v zemích EU masově investují. Právě úroveň naší infrastruktury, schopnosti a vzdělano

st našich lidí v oboru informačních technologií mohou rozhodnout o tom, zda do Evropské unie a na globální elektronický trh vstoupíme jako rovnocenný partner nebo jako chudý příbuzný.

A tak zatímco na jedné straně vláda připravuje iniciativy na podporu informačních technologií a elektronického obchodu a vzdělávání občanů (na něž se ovšem už tradičně nedostává tolik peněz, kolik by bylo zapotřebí), na druhé straně hodlá odčerpat prostředky do státního rozpočtu právě z oboru, který chce rozvíjet.

Zdražení investic do IT může způsobit, že ČR, která nyní v řadě případů nastartovala v oboru IT už slušnou pozici skutečně na evropské úrovni (zavádění některých technologií si u nás dokonce odbylo svou mezinárodní premiéru) se může propadnout o dost hluboko zpět. J

aký vliv to může mít na rozvoj elektronického obchodu a dalších aktivit v době internetu, kdy úspěch mezi silnou globální konkurencí závisí hlavně na rychlosti, s jakou jsou nejnovější technologie nasazovány a přijímány, je nasnadě.

Zdroj: HN z 27. 06. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: DANĚ