Místní samosprávy by měly získat zákonnou možnost upravovat daně a dle své vůle nakládat s daněmi za lázeňský nebo rekreační pobyt, daněmi z odpadů, ze psů, ubytování, vstupného, výherních i nevýherních hracích přístrojů, infrastruktury a za zvláštní způsoby užívání veřejného prostranství.
Zákon kritizoval šéf regionálního výboru Miroslav Beneš (ODS). "To, že se obecní poplatky... překlápějí do obecní daně, je jedna věc. Druhá věc je..., že celkový maximální objem těchto daní v tuto chvíli se bude zvyšovat ze čtyř na šest miliard korun... To znamená, že se zvyšuje potenciální daňové zatížení každého občana v této zemi, aniž by bylo provázeno nižším daňovým zatížením o dvě miliardy někde jinde," řekl Beneš. Navrhl proto vypuštění tří daní, a to daně ze vstupného, z infrastruktury a daně za zvláštní způsob užívání veřejného prostranství. Poslanec Radko Martínek (ČSSD) naopak navrhl, aby zákon byl ještě doplněn o daň z reklamy.
Podle místních podmínek a potřeb mají obce v obecně závazné vyhlášce konkretizovat výši sazeb, upravovat případné osvobození či určovat lhůty pro podání daňového přiznání. Správa obecních daní by měla patřit do samostatné působnosti obce. Výkon daňové správy má být svěřen obecním úřadům, které budou mít právo činit opatření potřebná ke správnému zjištění a splnění daňových povinností. Zejména půjde o právo vyhledávat daňové subjekty, daně vyměřit, vybrat, vymáhat nebo kontrolovat.
Zmíněné daně budou řešit pouze část daňových příjmů obcí. Na výši ostatních daňových příjmů nemají obce přímý vliv a výkon jejich správy je v kompetenci jiných územních finančních orgánů. Zákon by měl nabýt účinnosti 1. ledna 2001. Vláda sněmovně zákon o obecních daních poprvé předložila loni, poslanci jí jej však v listopadu vrátili k přepracování.
Zdroj: ČTK