Hypoteční úvěry jsou v tomto roce nejvýhodnější formou půjčky. Úrokové sazby spolu se státní dotací se mohou dostat až na historické minimum rovnající se třem procentům. Počet klientů, kteří již hypoteční úvěr splácejí, je ale stále mizivý.
Na hypoteční úvěr mohou čistě teoreticky dosáhnout lidé, kterým po odpočtu nutných měsíčních výdajů (tj. včetně splátek za případně poskytnutou hypotéku, ale například i leasingu, životní pojistky apod.) zbude nejčastěji minimálně 1,5násobek životního minima. Praxe je ale odlišná. Podle klienta, který si nepřál být jmenován, mu brněnská pobočka jedné hypoteční banky odmítla úvěr poskytnout, a to i přesto, že požadavek 1,5násobku životního minima o několik stovek korun překročil. "To je skutečně možné," dodává k tomu nezávislý ekonomický poradce Zdeněk Sikora. "Podmínka životního minima je totiž pouze jednou, nikoli jedinou podmínkou." Obecně platí, že žadatel (případně rodina) musí mít hrubý měsíční příjem alespoň 29 tis
. Kč.Bonita rozhoduje
Poskytnutí hypotéky se odvíjí od bonity klienta. Bohužel, drtivá většina těch, kteří dnes na své bydlení nemají dostatek finančních prostředků, není pro banku bonitním klientem. Nebývá ani výjimkou, že banka dokonce ohodnotí žadatel
e jako nebonitního, a odmítne mu proto hypotéku poskytnout.Ačkoli si klient není schopen sám svou bonitu předem stanovit, lze na základě určitých indicií alespoň odhadnout, zdali bude pro banku akceptovaným žadatelem. Ke stanovení bonity používají banky tzv. credit scoring. Jde v podstatě o jakési multikriteriální hodnocení, v němž se k jednotlivým faktorům přisuzují různé váhy. Podle informací z hypotečních bank se jedná o několik desítek vstupních parametrů, jako například profese žadatele, jeho měsíčn
í příjem, rodinný stav, či zda se jedná o klienta banky. Banka přihlíží i ke skutečnosti, zda se jedná o delikventního zákazníka. Co ale přesně při posuzování solventnosti uchazeče jednotlivé banky zkoumají, je interní záležitostí každého hypotečního ústavu. Zájemce musí vyplnit podrobný dotazník, ze kterého příslušný pracovník banky přenese data do počítačového modelu a stanoví bonitu žadatele. "Zdali se jedná o klienta, který balancuje na hranicí přijetí a odmítnutí žádosti o hypotéku, nebo se jedná o zájemce s "nálepkou" V.I.P., se žadatel nemusí vůbec dozvědět," říká Jan Sadil, ředitel úvěrového odboru pro občany z Komerční banky.S jakými splátkami je nutné počítat?
O výši měsíčních splátek rozhoduje bonita klienta. Jak vysoce bonitní klient je, či není, se u většiny bank promítne do výše úrokové sazby, kterou mu hypoteční banka nabídne. Rizikovější klienti mají logicky úrokovou sazbu vyšší. Nejnižší úrokové sazby dnes oficiálně nabízí Komerční banka (viz tabulka). Vysoce bonitní klient, či klient, kter
ý je pro hypoteční banky V.I.P., se může dostat i pod oficiálně stanovenou spodní úrokovou hranici. O tom však nerozhodují pracovníci poboček, ale jejich nadřízení. Spolu se státní dotací může být hypoteční úvěr teoreticky zatížen pouze tříprocentní úrokovou sazbou. Na ni však ve skutečnosti "dosáhne" jen málokdo.S jakými měsíčními splátkami by měl potenciální klient počítat a kde si je může namodelovat? Propočet orientační výše splátek nabízejí na webových stránkách téměř všechny hypoteční banky. Vyjma těch je možné využít i řady realitních serverů. Modelové výpočty nabízejí klientům i pobočky a expozitury některých bank.
Na výši měsíčních hypotečních splátek má vliv i tzv. FIX. Jde o dobu, po kterou je úroková sazba neměnná. "To má jisté výhody i nevýhody," říká Zdeněk Sikora. "Jednoznačně výhodné je to, že banka svému klientovi garantuje, že se v průběhu předem stanovené doby nezvýší, a tudíž se klient nemusí obávat ani zvýšení měsíčních splátek. Na druhou stranu není možné v době cyklu, k
terý je vymezen bankovním FIX, nemovitost například v předstihu vyplatit," dodává.Čas jsou peníze
Banky rády slibují, že vyřídí klientovi hypotéku do několika dnů od předání všech potřebných materiálů. Co ale hypoteční domy neuvádějí, je, že i když dodáte všechny požadované materiály, zástupci ústavu zjistí, že potřebují materiály další a další... a tím se prodlužuje doba přidělení hypotéky. Podle nejmenovaného klienta Bank Austria Creditanstalt se několikadenní čekací lhůta na poskytnutí hypotéky prodloužila na několik týdnů jenom proto, že pracovníci úvěrového oddělení vyčetli z listu vlastnictví, že v domě, ve kterém si zákazník kupuje bytovou jednotku, je věcné břemeno zapsané ve prospěch Pražské energetiky. Šlo o trafostanici, bez které by dům nemohl
být zkolaudován. Klient však musel shánět další dokument týkající se věcného břemene.Zdroj: HN z 10. 07. 2000