Hlavní roli v růstu domácího exportu hraje automobilový průmysl

22.10.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Úspěšný konec léta českého zahraničního obchodu má na svědomí pokračující rychlý růst vývozu

Úspěšný konec léta českého zahraničního obchodu má na svědomí pokračující rychlý růst vývozu. Ten byl v září o jedenáct procent vyšší než ve stejnou dobu loňského roku. "Vývoz dokázal svou dynamikou převážit i rostoucí ceny ropy, které zřetelně tlačily na růst hodnoty dovozu. Pokud by ropa stála stejně jako před rokem, byl by přebytek obchodu ještě výraznější," říká Kamil Kudlák z Českého statistického úřadu. Situaci českého vývozu dok

resluje i vývoj obchodu s největším partnerem země - Německem.

V září se k západnímu sousedovi prodalo zboží za 34,5 miliardy korun, což je o pětinu více než loni. Opačným směrem přitom putovalo zboží za 29,3 miliardy. Podle českého obchodního rady v Bonnu Miroslava Brejnika je z tuzemské produkce v Německu zájem především o osobní auta, elektrotechniku, ale i o spotřební výrobky, jako je nábytek, dřevěné hračky a pivo. "Velká poptávka je po autodílech. České firmy dodávají pro velké německé automobilky, ja

ko jsou BMW, Opel nebo MAN," uvedl Brejnik. Právě velkou skupinu firem dodávajících díly pro domácí i evropské automobilky považuje za tahouna českého průmyslu a vývozu ekonom ČSOB Jozef Kovalovský. "Když jsem nedávno objížděl regionální pobočky naší banky, v každé jsem narazil na klienta, kterému rostl vývoz a obrat. A vždycky byl spojen s automobilovým průmyslem," tvrdí Kovalovský.

Statistikové jeho zkušenost potvrzují. Zatímco celkově stoupl export za prvních devět měsíců o necelých pět procent, vývoz strojů a dopravních prostředků je o 11 procent vyšší než loni. Mezi firmy, které se na tomto růstu podílejí, patří například strakonická ČZ. Její dceřiná společnost ČZ Strojírna letos za prvních osm měsíců vyvezla přes sedmdesát procent produkce. "Zatímco le

tos utržila za export 100 milionů korun, loni to za stejnou dobu bylo asi 42 milionů. Je to i zásluha nového stroje na obrábění klikových hřídelí, který odebírá například Scania či Volvo," říká mluvčí ČZ Strakonice Jaroslav Pěnkava. Podobný nárůst exportu zaznamenali i v SVA Holýšov, který dodává mimo jiné pro Mercedes, či v Autopalu Nový Jičín. "Díky novým dodávkám světelné techniky pro Ford Focus stoupl náš vývoz o šedesát procent," uvádí výkonný ředitel Autopalu Ladislav Glogar.

Zdroj: MF Dnes 22. 10. 1999

 



Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU