Všeobecná dohoda o obchodu službami se sice zrodila již v předchozím jednání v rámci uruguayského kola GATT, jde ale jen o náčrt. Její dopracování a zejména prosazení do praxe bude obtížné a nejspíš zdlouhavé.
Předmětem mnohostranného jednání v Seattlu má být také liberalizace obchodu službami. Ty byly sice z popudu USA začleněny již do uruguayského kola GATT, ale různé tlaky, především rozvojových zemí, a zejména sama složitá podstata problému, vedly k rozhodnutí pojednat je samostatně. Dosavadní jednání vyústilo ve Všeobecnou dohodu o obchodu službami (General Agreement on Trade in Services, GATT). V jejím úvodu se praví, že jde o mnohostranný rámec zásad a pravidel
obchodu službami, přičemž cílem je jeho růst v podmínkách průhlednosti a postupné liberalizace. Měl by též přispět k hospodářskému růstu všech partnerů.Text tvoří šest kapitol, z nichž první definuje pojmy. Služby oborově rozčleňuje do několika typů tak, aby zahrnovaly co nejširší paletu aktivit - od poštovních a telekomunikačních přes služby spojené s turismem, ale též bankovní, konzultační, stavební, konzervační. Ve výčtu nechybějí ani služby poskytované filiálkami firem a diplomatickými či obchodními m
isemi.V druhé kapitole zaměřené na obecné závazky a zásady vystupuje do popředí doložka nejvyšších výhod. Na trh služeb je přitom kladen požadavek transparentnosti a vyzdvihuje se též zájem zvyšovat podíl rozvojových zemí na mezinárodním obchodu, hlavně sjednáváním pravidel, jež by těmto zemím přístup na globální trh usnadnila.
Rada pro obchod službami, jak v této souvislosti říká návrh dohody, má zajistit, aby se nevytvářely zbytečné překážky v podobě přehnaných technických standardů, licenčních požadavků, nároků na kvalifikaci apod. Na druhé straně sem spadají i velmi důležitá ustanovení o subvencích, jež mohou obchod narušovat. Shledá-li kterýkoli člen, že subvence jiné členské země jej poškozují, má právo v této věci požadovat konzultace.
Jednotlivé z
ávazky, o nichž pojednává třetí složka, se zabývají otázkami přístupu na trh a klauzulí národního přístupu. V sektorech, u nichž se zavážou umožnit přístup k trhu, nebudou členské státy udržovat ani zavádět omezení, jež by se týkala počtu poskytovatelů, počtu transakcí, jejich hodnoty, zapojení zahraničního kapitálu aj.S cílem redukování či vyloučení faktorů, jež negativně ovlivňují výměnu v oblasti služeb, se signatáři zúčastní jednotlivých kol jednání, jež začnou nejpozději do pěti let od podpisu dohody o Světové obchodní organizaci (WTO), konstatuje se ve čtvrté části nazvané Postupná liberalizace. Na ni navazující pátá kapitola věnovaná institucionálním ustanovením vymezuje povinnosti Rady pro obchod službami a závěrečná šestá část mj. formuluje podmí
nky, za jakých může člen odmítnout poskytnutí výhod, se kterými se obecně počítá. Dohodu GATT též doprovází celá řada dodatků.Znalci tvrdí, že dohoda v podstatě připouští národní monopol na některé služby, případně umožňuje určit jednoho či několik poskytovatelů s exkluzívními nebo zvláštními právy. Nevylučuje ani zavádění nových regulací, nejsou-li diskriminační povahy. Za jistých okolností se připouštějí výjimky i ve vztahu k doložce nejvyšších výhod.
Dohoda umožňuje zavést jistá omezení zaměřená na ochranu platební bilance a dokonce diferencovaně přistupovat k tuzemským a zahraničním subjektům, je-li to vynuceno zájmem spotřebitelů, podílníků, pojištěnců (na základě tzv. zásady obezřetnosti, prudentials). Signatáři se též mohou zapojovat do integračníc
h uskupení s vyšší úrovní liberalizace výměny. Mezi povinnostmi je zdůrazňována transparentnost a otevřenost především v řešení sporů a v odvolacích řízeních.Zdroj: HN z 29. 11. 1999



 
				 
								 
								 
								 
								







 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					