Časy, kdy desítky hodin placených přesčasů výrazně vylepšovaly rozpočty domácností řady lidí, pomalu odeznívají. Ještě loni pracovala v zemi třetina všech zaměstnanců v placených přesčasech, ale dnes je to už jen čtvrtina, tedy asi o dvě stě tisíc méně. V porovnání s rokem 1997 pak pracovníků, kteří dostávají zaplacené přesčasy, ubylo téměř tři sta tisíc. "Máme od podniků méně žádostí o povolení přesčas. A stále méně jich pak kvůli rostoucí nezaměstnanosti schvalujeme," říká Jiří
Montag z Úřadu práce v Karviné. Přesčas delší než osm hodin za týden musí totiž schválit právě příslušný úřad práce.Rozšiřující se davy nezaměstnaných, tlak na zvyšování produktivity a smluvní platy, které zohledňují odvedenou práci, a ne to, jak dlouhou dobu lidé v zaměstnání tráví - to jsou dva hlavní důvody, proč placeným přesčasům zvoní hrana. "Snažíme se je velmi výrazně omezovat. Jsou totiž velmi drahé a zároveň znakem nepříliš organizačně schopného vedení firmy," říká personální šéf Unipetrolu Vilém
Šubr. "Přesčasy tvrdě kontrolujeme. Je to i zájmem odborů, které si velmi hlídají zaměstnanost," uvádí zase Milan Smutný, mluvčí Škoda Auto.Ivo Baštýř z Výzkumného ústavu práce potvrzuje, že omezování placených přesčasů je projevem toho, že většina podniků bojuje s náklady. "Propad v průmyslu i stavebnictví také dokládá, že firmy nemají tolik zakázek, proto přesčasy klesají," míní Baštýř. Situace ve Škodě Auto, Unipetrolu a dalších firmách však vypovídá o tom, že přesčasy mizí i z úspěšných podniků. Pokud
nemá zaměstnanec smluvní plat, je jeho přesčasová práce pro zaměstnavatele velmi drahá. Za práci nad rámec pracovní doby mu totiž musí zaplatit o čtvrtinu víc, příplatek za soboty, neděle či svátky pak zvyšuje mzdu až o polovinu. Řada podniků má navíc v kolektivních smlouvách sjednány ještě vyšší příplatky. "Lidé se proto samozřejmě přesčasů neradi vzdávají," říká Šubrt."V některých oborech, kde poptávka zaznamenává sezonní výkyvy, se jim však nelze vyhnout. To byl třeba případ Čokoládoven, kde jsem dříve pracoval," dodává. Desítky hodin přesčasové práce odsuzují i psychologové. Výrazné protahování pracovní doby totiž jednak výrazně snižuje pracovní výkon, na druhé straně naopak výrazně zvyšuje riziko pracovních úrazů. Statistická data o ústupu přesčasů vš
ak podle odborníků rozhodně neznamenají, že by lidé pracovali méně. Delší dobu podle řady výzkumů věnují práci především lidé na vyšších pozicích firemních žebříčků, kteří mají smluvní platy.
 Zdroj: MF Dnes z 2. 12. 1999
 
 



 
				 
								 
								 
								 
								







 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					