Mobilní telefony i ojetá auta budou novou položkou spotřebního koše. Životní styl běžné rodiny se změnil za uplynulých pár let natolik, že Českému statistickému úřadu (ČSÚ) nezbývá nic jiného, než změnit způsob, jakým vypočítává inflaci. Od prvního dne příštího roku začne používat nový spotřební koš, který statistici potřebují na měření růstu cen v obchodech.
Jelikož většina Čechů dnes daleko víc než v minulosti používá například mobilní telefony, vzrostl pro statistiky zásadně i význam jejich cen. "Samostatnou váhu budou mít nejen ceny mobilních telefonů, ale například i ojetých automobilů," řekla pro HN Marie Hušková ze statistiky spotřebních cen ČSÚ. "S mobily jsme samozřejmě počítali, ale přiřazovali jsme je k pevným linkám.
Podobně ojetá auta se řadila k novým vozům. To už je dneska nevyhovující, proto budou figurovat jako samostatné kategorie," zdůraznila. Nová struktura spotřebního koše bude známá během října letošního roku.Ještě před šesti lety "ukusovaly" výdaje na potraviny, nápoje a tabákové výrobky bezmála 33 procent rodinného rozpočtu. Dneska jde už jen o částky lehce přes 28 procent. Způsobují to jednak stabilní ceny na trhu potravin, jednak změny ve skladbě nákupu. Stejně tak na oblečení se začalo více šetřit: výda
je spadly z devíti na 6,6 procenta. "Trvalý pokles výdajů na oblečení a boty dokumentuje obecně známou skutečnost, že nehledě na příjmy preferují domácnosti nákupy na tržištích a v second-handech," konstatovala Marie Burgardová z oddělení sociálního šetření domácností ČSÚ.Naopak daleko větší váhu má v posledních letech bydlení, které spolkne téměř osmnáct procent vynakládaných prostředků. "Vydání na bydlení mohou domácnosti regulovat jen velmi omezeně. Jejich podíl se systematicky zvyšuje v souvislosti s deregulacemi nájemného," popsala trend Burgardová. "Přelévání výdajů je do značné míry matematická záležitost. Když rostou například výdaje na bydlení, musí klesat prostředky třeba na potraviny," dodala. Víc peněz dále stojí doprava, léky, náklady na tráve
ní volného času, ale také telekomunikace, ve kterých se odrazila vybavenost mobilními telefony.S náklady na bydlení se podle nedávného výzkumu IVVM obtížně potýká necelá polovina obyvatel. Jedná se zejména o lidi ze severních Čech a Prahy. Značné problémy s cenou potravin a stravování pak má zhruba třetina obyvatel. Na "drahé jídlo" si stěžují převážně nezaměstnaní a lidé se základním vzděláním. Stejnému počtu lidí - převážně ovšem důchodcům - vadí příliš vysoké ceny léků a dalších položek zdravotní péče.
Výdaje na jízdné jsou velkou komplikací asi pro čtvrtinu občanů. Výhrady proti dopravnému mají převážně lidé z menších měst, hlavně v jihomoravském a jihočeském kraji. Cena za jízdenku se zdá vysoká i většině lidí z dělnické profese a mladým lidem mezi 20 a 30 lety.Se změnou struktury výdajů do značné míry souvisí i změna nákupních zvyklostí. Příliš velkou roli už nehraje doma napsaný seznam zboží, podle kterého se v obchodu zákazník orientuje. Podle průzkumu agentury Incoma až 82 % lidí se k nákupu rozhoduje až přímo v prodejně. Impulsem pro nákup je výrazně prezentovaná sleva. "U většiny českých zákazníků je cena na prvním místě," řekla Renáta Dobiášová z Tesco Hypermarketu.
Zdroj: HN z 02. 08. 2000