Většina známých bank dnes deklaruje zvýšený zájem o drobnou klientelu. Některé však začínají přizpůsobovat své služby také potřebám podnikatelů. Některé však začínají přizpůsobovat své služby také potřebám podnikatelů.
Rychlost rozhoduje
Podnikatel chce od svého bankovního účtu hlavně dostupnost, rychlost a kompletní služby pod jednou střechou. To především znamená, že chce mít kontakt s bankou i mimo hodiny, kdy je otevřena přepážka. Některé banky svým klientům nabízejí samoobslužné zóny, které jsou pro podnikatele ideální ovšem pouze v případě, že nabízejí více než jen bankomat. Příkladem může být samoobslužná zóna, kterou právě otevřela Živnostenská banka v Praze Na Příkopě. V zóně je možné zjistit stav účtu, vytisknout si výpis, zadat platební příkaz, inkasovat hotovost v libovolné měně nebo hotovost uložit.
Telefon vede
Vybudování samoobslužné zóny však bývá nákladné, a proto jich není příliš mnoho a mohou se jimi pochlubit pouze velká města. Daleko běžnější je nabízet tak zvané přímé bankovnictví - tedy služby pomocí telefonu, faxu nebo internetu. Internetové bankovnictví nabízí podnikatelům pouze Expandia banka, Citibanka a Živnostenská banka.
Telefonické a faxové bankovnictví je mnohem rozšířenější, ne vždy však má stejnou kvalitu. Podnikatel, který chce dát přednost tomuto komunikačnímu kanálu, by si měl zjistit zda je skutečně rovnocenný s návštěvou pobočky a zda je jeho prostřednictvím možné nejen zjistit zůstatek účtu, ale i zadat běžný či trvalý platební příkaz a v případě potřeby zajistit převod
peněz do zahraniční. Zda je možné telefonicky založit termínovaný vklad. Těmto požadavkům vyhovují běžné účty u Živnostenské banky a banky Austria Creditanstalt, Firemní účet u Expandia Banky, Expreskonto Komerční banky a nově zavádění IPB Podnikatelské konto.Za přímý komunikační kanál jsou dnes považovány také platební karty. Podnikatele může uspokojit pouze banka, která nabízí celé jejich spektrum - to znamená karty platební včetně kreditních, debetních, domácích a mezinárodních, privátních i firemních. Tyto karty dnes nabízejí v dostatečném spektru všechny větší banky, a pokud chtějí obstát v konkurenci, tak v systémech VISA a i Maestro/EuroCard, případně i American Express. Bílou vránou jsou zatím čipové karty, kterými se může pochlubit jen IPB. ČSOB a Ž
ivnostenská banka intenzívně připravují jejich zavedení.Zdroj: Profit 18/2000