Ojetinu koupenou v posledních letech lze prodat i se ziskem

28. 3. 2023 10:31 | , Finance.cz
Spotřebitel

Jakmile opustíte s novým vozem brány autosalonu, jeho cena okamžitě klesne, praví stará známá poučka z automobilového trhu. Platí stále, ovšem míra poklesu ceny a jeho rychlost se v posledních letech značně proměnily. Navíc u mladého auta, které jste si nedávno koupili už jako zánovní ojetinu, můžete nyní podle Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) opětovným prodejem i vydělat. 

Asociace, jejímž členem je celostátní bazarová síť AAA Auto, zveřejnila zprávu k vlastní analýze prodejních cen ojetých vozů, kde porovnávala cenovky vybraných ojetin mezi rokem 2019 a koncem roku 2022. 

"Vstupním atributem byla vždy průměrná mediánová cena vozu s nájezdem okolo 20 tisíc kilometrů a stářím maximálně dva roky v roce 2019. Na stejný vůz se stejnými atributy jsme se podívali na konci roku 2022," uvádí AOOA v komentáři. 

Z analýzy vyšlo, že například ojetá Škoda Octavia - někdejší sen českých domácností, který se ale v poslední dekádě cenami nových aut už značně vzdálil jejich možnostem - podražila za tři roky o 170 tisíc korun z původních 499 tisíc, tedy o 34 procent. 

U Škody Fabia s nájezdem 15 tisíc kilometrů bylo navýšení ceny mezi lety 2019-22 o čtvrtinu, ze 295 na 369 tisíc. 

„Ceny ojetin reagují na inflaci úplně stejně jako ceny nových vozů. Jestliže jsou dodací lhůty nových vozů delší než jeden rok, stává se kvalitní ojetina horkým zbožím i v době ekonomické krize,“ komentuje výsledky předseda AOOA Jiří Grund.

Zpráva to dokládá dalším příkladem: Pokud jste si v roce 2019 koupili dva roky starý vůz Toyota Yaris s benzinovým čtyřválcem a nájezdem 20 tisíc kilometrů s cenovkou 249 tisíc korun, letos tento vůz s nájezdem 65 tisíc kilometrů můžete prodávat za 282 tisíc korun. Tedy o 33 tisíc dráž, než jste ho kupovali. 

Otázkou samozřejmě je, zda někdo takové auto prodá, pokud ho stále potřebuje. Podle AOOA se po dvou letech významný růst cen ojetin zastavil a teď spíš stagnují. "Před inflační úroveň se jen těžko vrátí. Důvodem je růst cen nových vozů, dlouhé dodací lhůty a ekonomická situace," konstatuje asociace. 

Zdroj: Depositphotos

Pokud vás právě napadlo, že by váš vůz mohl být cestou ke zhodnocení vložených peněz, připomínáme daňové aspekty. Musíte ho mít ve vlastnictví nejméně jeden rok, jinak bude podléhat dani z příjmu fyzických osob. 

A jestli naopak míříte pro vůz do autobazaru nebo se chystáte odpovědět na inzerát, dejte si pozor na nejčastější chyby při nákupu ojetin. Také asociace upozorňuje, že v současné situaci své štěstí stále zkoušejí i podvodníci: stáčejí tachometry, dovážejí ze zahraničí ojetiny s nejasnou servisní historií nebo dokonce vyspravené po "totální škodě". Tedy auta, která měla skončit na vrakovišti.


Čtěte také: 

Štítky:

Články ze sekce: Spotřebitel