České pivovary loni zvýšily produkci. Pijí Češi stále více piva?

20. 5. 2025 12:50 | , Finance.cz
Spotřebitel
perex-img Zdroj: Depositphotos

Českým pivovarům se loni dařilo zvyšovat produkci. Pro český trh i zahraniční odbytiště vyrobily necelých 20,9 milionu hektolitrů piva, o 4,2 % více než v roce 2023. A to přesto, že spotřeba alkoholického piva, v níž Češi patřili dlouhodobě k rekordmanům, klesá.

"Domácí prodeje rostly díky zájmu Čechů o nealkoholické pivo. Jeho celkový výstav spolu s ochucenými variantami činil 1,6 milionu hektolitrů, což je historicky nejvíce. Naopak pokračovalo snižování průměrné spotřeby alkoholického piva na obyvatele, která byla loni v Česku o 16 litrů nižší než v roce 2019," uvedla v tiskové zprávě Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS).  V roce 2024 vypil každý Čech v průměru 126 litrů alkoholického piva.

Na celkovém růstu výroby se tak podílela vyšší poptávka po alkoholickém pivu především na trzích EU, zejména v Německu a na Slovensku, zatímco domácí růst prodejů táhly především nealkoholické varianty. Celkový export v roce 2024 posílil o více než 15 % na 5,9 milionu hektolitrů. Na druhou stranu do ČR dovezené pivo se podle ČSPS podílí na spotřebě jen třemi procenty. 

„V poslední dekádě sledujeme mezi tuzemskými dospělými spotřebiteli rostoucí zájem o nealkoholická piva, včetně ochucených variant. Loni tvořilo nealko pivo už téměř deset procent celkového výstavu tuzemských pivovarů pro český trh,“ říká výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko. Výstav nealkoholického piva za posledních pět let stoupl o více než polovinu. 

„Za nárůstem vidíme především aktivní životní styl Čechů, kteří se rádi osvěží například při sportu. Zároveň je vidět, že Češi po nealkoholických pivech stále častěji sahají v případech, kdy si to alkoholické dát nemohou nebo ho jednoduše nechtějí,“ dodává Slunečko. 

Tip: Alkohol a daně v Česku: kolik odvede průměrný Čech na daních z alkoholu za rok?

Klesá podíl prodeje v hospodách, domů kupujeme víc plechovek

Také loni pokračovaly v obchodě s pivem trendy, které nastartovala už doba koronavirových zákazů shromažďování, následovaná energetickou krizí a vysokou inflací, která dolehla samozřejmě na tento trh. 

Takže hlavní část produkce pro český trh už se dávno neprodává v hospodách a restauracích, ale v obchodech a "na doma". Tam míří 71 % prodaného piva. "S výjimkou covidových let je to historicky nejvíce," uvádějí pivovarníci. Podle nich tento trend výrazně poškozuje provozovatele pohostinských zařízení, pro které je prodej nápojů často podstatnou částí tržeb. Musejí se o to víc snažit nabídnout třeba dobrou gastronomii a příjemné prostředí. 

Loni dál rostla obliba pivních nápojů prodávaných v plechovkách, které už tvoří 23 % všech pivních obalů. Podíl pivních lahví se snížil o jeden procentní bod na 39 %. "Opět o něco poklesla obliba PET lahví a v souvislosti s odklonem od konzumace piva v hospodách a restauracích klesá také podíl sudů a cisteren," dodává zpráva ČSPS. 

Nejoblíbenějším druhem piva u Čechů zůstává ležák stupňovitosti 11 nebo 12, který posílil o procentní bod na celkových 58,3 %. Jeho podíl každoročně stoupá na úkor výčepních piv stupňovitosti 7 až 10, které klesly na 36,9 % celkového výstavu. Zájem o ostatní druhy se podle svazu už více než 15 let drží na úrovni kolem pěti procent.

Čtěte také: Jak má vypadat spotřební daň na alkoholické nápoje? Výrobci se neshodnou

 
Štítky:

Články ze sekce: Spotřebitel