Pokles v počtu smluv, který vyplývá z čerstvě zveřejněné statistiky Ministerstva financí, trvá už třetím rokem. Naposledy jich meziročně přibylo o 0,4 procenta v roce 2021, od té doby se zapisují samé více či méně výrazné ztráty.
Oproti konci minulého roku ubylo 114 186 aktivních smluv do konce června 2024, to je pokles o 2,7 procenta. Zároveň pokračuje dlouhodobý trend v podobě přelivu peněz ze staršího penzijního připojištění (PP) do pro leckoho výhodnějšího doplňkového penzijního spoření (DPS).
Nových smluv v DPS bylo do poloviny roku necelých 188 tisíc, z toho skoro 45 tisíc převodem z PP. Kdyby přibývalo nových závazků v doplňkovém spoření stejným tempem, mohly by překonat loňský rok.
Průměrně si účastníci do PP posílají 789 korun za měsíc, do DPP o něco více - 886 korun měsíčně.
Tip: Kalkulačka státního příspěvku na penzijní spoření
Do ochoty budoucích českých důchodců spořit v systému DPS však letos výrazně promlouvají dvě události. Od července platí přísnější podmínky pro vyplácení příspěvků na PP i DPS, přičemž nové smlouvy na penzijní připojištění už několik let není možné uzavírat.
Víte, jak si zajistit nejvýhodnější státní příspěvek a daňové úlevy? Podrobně jsme o tom psali například zde.
Druhou událostí roku je rozjezd dlouhodobého investičního produktu (DIP), který láká na odvážnější strategie zhodnocování peněz na důchod a rovněž možnost čerpat daňové výhody nebo příspěvky od zaměstnavatele.
Tato alternativa funguje od začátku roku. Aktuální čísla nemáme k dispozici, na jaře ovšem poskytovatelé DIP hlásili celkově zatím jen nižší desítky tisíc investorů. Rozměrů "starého a novějšího penzijka" zatím tento způsob zajištění na důchod rozhodně nedosahuje. Více od DIP se dočtete zde.
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
