Nákupem zboží na internetu výrazně ušetříte

07.03.2007 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Internetové obchody stále více konkurují klasickým kamenným obchodům. A není divu, stejné zboží zde často zakoupíte za výrazně nižší ceny. I nákupy na internetu však mají svá úskalí, přečtěte si jaké to jsou a jak se jich vyvarovat.

Téma týdne: Malý průvodce internetem

Internet je bezpochyby fenoménem naší doby. Stále více proniká do různých sfér lidské činnosti. Na internet chodíme pro informace, za zábavou a v poslední době stále častěji i za nákupy. Hlavním motivem lidí pro nákup zboží či služeb na internetu je nižší cena a často i větší nabídka internetových obchodů než je tomu u jiných prodejních kanálů. Na internetu lze dnes koupit takřka všechno, přesto je pro některé druhy zboží vhodnější než pro jiné.

Zákazníků internetových obchodů přibývá. Podle výzkumů alespoň jeden nákup prostřednictvím internetu již realizovalo 16 % obyvatel ČR starších 15 let. Počet zákazníků internetových obchodů se neustále zvyšuje, zatímco v současné době uvádí zkušenost s online nakupováním 16 % lidí, před rokem byl tento podíl jen 12 %. Nejoblíbenějšími komoditami nakupovanými na internetu jsou elektronika, knihy, hardware, CD, DVD, oblečení a domácí spotřebiče. Mezi žádané zboží patří také mobilní telefony, vstupenky, kosmetika, software nebo hračky.

Jak za nákupy na internetu platit?
Pro platby za nákupy na internetu jsou ideální platební karty, ať už debetní či kreditní karty. Přesto je jejich používání k tomuto účelu u nás dosud v plenkách. Naopak, nejvíce jsou využívány klasické platební kanály, jako je například platba na dobírku, převodem z účtu na účet či v hotovosti.

Nejčastější možnosti platby přes internet:

  • Internetovým bankovnictvím – jedná se o klasický převod peněz z účtu na účet.
  • Platební kartou – v zahraničí i u nás nejpoužívanější způsob platby za zboží nakoupené přes internet. Společnost jež kartu vydala ověří informace na kartě, odečte si provizi a uhradí částku prodávajícímu. Při standartní platbě stačí do formuláře obchodníka pouze zadat číslo karty, popřípadě ještě další kód. Technologie 3D secure (viz. níže) podstatným způsobem zvýšila jeho bezpečnost.
  • Pomocí služeb firem, jako je například PayPal – tento způsob je často využívaný k nákupům přes aukční síň eBay, jejíž je PayPal součástí. Peníze mezi kupujícím a prodávajícím jsou převáděny přes účet u společnosti PayPal. Více o tomto tématu se můžete dočíst v našem článku s názvem PayPal konkuruje našim bankám.

Co je to 3D secure a čím se liší od standartní platby kartou přes internet?

Technologické řešení s názvem 3D secure podporují dvě největší světové asociace Visa a MasterCard. Svým klientům, tedy obchodníkům provozujícím internetové obchody ho začaly nabízet velké české banky (ČS, ČSOB, KB, eBanka). Zda daný internetový obchod platbu pomocí 3D Secure nabízí či nikoliv pozná klient jednoduše podle toho, zda má na svých stránkách logo Verified by Visa nebo MasterCard SecureCode. Dá se říci, že všechny velké a seriozní internetové obchody již tato loga nesou.

Podívejme se na princip platby 3D Secure. Zákazník nakupující zboží na internetu je ze stránek obchodníka přesměrován na stránky obchodníkovy banky a poté, jestliže je jeho karta zařazena v 3D Secure, je přesměrován na stránky své banky, kde vyplní potřebné formuláře (heslo, číslo karty, Piny apod.) a po ověření transakce je vrácen zpět do banky obchodníka. Při platbě uskutečněné pomocí 3D Secure jsou tedy všechny důležité údaje předávány zabezpečenou cestou a obchodník vůbec nemá přístup k informacím o platební kartě zákazníka, čímž se zcela zásadním způsobem snižuje riziko zneužití zákazníkovy platební karty ze strany obchodníka.

Kdy můžu zboží zakoupené na internetu reklamovat?

Reklamaci zboží zakoupeného na internetu řeší občanský zákoník v §53. Podívejme se tedy , co nám o reklamacích zboží zakoupeného na internetu výše zmíněný zákon říká. Byla-li kupní smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, tady na internetu, má spotřebitel právo od této smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění.

V případě, že dodavatel nepředal spotřebiteli informace, které je povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem (například obchodní jméno firmy, informace o podmínkách a postupech pro uplatnění práva odstoupit od smlouvy či informace o službách po prodeji a o zárukách), činí tato lhůta pro odstoupení 3 měsíce od převzetí plnění. Jestliže však jsou informace řádně předány v jejím průběhu, dochází k ukončení tříměsíční lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní.

Přečtěte si další naše finanční tipy, triky, rady a doporučení!

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ