Hruda: Zvyšujeme konkurenceschopnost českých podnikatelů

26.03.2007 | , Finance.cz
INTERVIEW


V nabíce finančních institucí se stále častěji začíná objevovat podpora určená přímo pro malé a střední firmy. Rozhodli jsme se tedy provést rozhovor se nejvyšším představitelem agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest, která se zabývá posilováním konkurenceschopnosti české ekonomiky prostřednictvím podpory MSP.

Pane Hrudo, pokuste se nám na začátku našeho rozhovoru ve stručnosti popsat historii vládní agentury CzechInvest.
CzechInvest vznikl v listopadu roku 1992 jako příspěvková organizace ministerstva průmyslu a obchodu, která měla za úkol lákat do České republiky zahraniční investory. V roce 2004 byl CzechInvest na základě zákona č.47/2002 Sb. zřízen jako Agentura na podporu podnikání a investic a došlo ke sloučení CzechInvestu s Agenturou pro rozvoj podnikání a Agenturou pro rozvoj průmyslu ČR (CzechIndustry). To mělo za cíl provázat aktivity těchto agentur, aby vznikla jednotná a silná organizace, která bude schopna efektivně poskytovat kvalitní informace i služby. Hlavním posláním CzechInvestu se tak od té doby stala podpora konkurenceschopnosti českých podnikatelů.

Na jaké činnosti se tedy agentura zaměřuje nyní a pro koho jsou tyto služby především určeny?
Samozřejmě se stále věnujeme investicím. Nabízíme jak zahraničním, tak domácím investorům rozsáhlou podporu jejich investičních projektů. V dnešní době jsme už ale v pozici, kdy si můžeme mezi investicemi vybírat. Především se tedy snažíme podporovat projekty s vyšší přidanou hodnotou, které představují významný potenciál pro rozvoj české ekonomiky. Druhou oblastí, dnes již výrazně větší a důležitější, které se CzechInvest intenzivně věnuje, je právě podpora malých a středních podnikatelů.

Prostřednictvím jakých produktů či služeb se snažíte tyto podniky podporovat?
Naším cílem je nabídnout českým podnikatelům takové služby, aby obstáli jak na evropských, tak na světových trzích. Především jsme implementační agenturou ministerstva průmyslu a obchodu pro dotační programy financované Evropskou unií a státem. To znamená, že administrujeme řadu programů, ze kterých lze získat prostředky na široké spektrum podnikatelských aktivit. Stěžejní náplní je pro nás především Operační program Podnikání a inovace (OPPI). Také jsme spustili Národní registr poradců, ve kterém najdete prověřené poradce pro různé oblasti podnikání. Máme třináct regionálních kanceláří, pořádáme po republice různé tematické semináře. Těch služeb je samozřejmě více, veškeré informace jsou dostupné na našich webových stránkách.

S jakými požadavky či problémy se na agenturu CzechInvest mohou čeští podnikatelé obrátit? A kde tuzemské podnikatele tlačí bota nejvíce?
Momentálně je pochopitelně nejaktuálnější otázka, jak získat podporu ze strukturálních fondů Evropské unie. Letos začalo další programové období, tentokrát sedmileté, ve kterém je připraveno mnohem více finančních prostředků. Naše agentura je místem, kde je možné požádat o podporu v rámci OPPI, a tak se na nás obracejí podnikatelé právě s dotazy ohledně dotačních programů.

Jakým způsobem mohou čeští podnikatelé prostřednictvím agentury CzechInvest požádat o finanční podporu z Česka či z Evropské unie?
V tuto chvíli je u nás možné podávat žádosti do programu Rozvoj, postupně budou spuštěny i další programy z OPPI. CzechInvest navíc jako jeden z prvních začal přijímat žádosti o dotace elektronicky pomocí tzv. eAccountu. Způsob podávání žádostí by tak měl být uživatelsky příjemnější. Naším hlavním záměrem bylo zrychlit a zjednodušit celý proces administrace. Podnikatelům tak odpadají kroky s papírovou podobou vyplňování žádostí, a to je dle mého názoru pozitivní posun vpřed.

Jakými způsoby se snažíte do České republiky přilákat zahraniční investory?
Vždycky záleží na typu investice. Každá společnost upřednostňuje jiné požadavky. Česká republika bude vždy těžit ze své strategické polohy v srdci Evropy. To by ale samo o sobě samozřejmě nestačilo. ČR nabízí velmi dobrou infrastrukturu. Nejsou to jen silnice, ale také vyspělost v telekomunikacích a IT vůbec. Pro některé investory může být zajímavá i hustá železniční síť – například TPCA v Kolíně dopravuje 60 procent vyrobených automobilů po železnici. V neposlední řadě je to průmyslová tradice a také velmi kvalitní školství, které zaručuje, že ve firmách v ČR budou vždy pracovat vysoce kvalifikovaní lidé.

Jak moc se to daří? Kolik z vámi oslovených zahraničních investorů se v Česku rozhodne skutečně investovat?
Česká republika je v Evropě rekordmanem v přílivu zahraničních investic. Na tom má určitě velký podíl i agentura CzechInvest. Za dobu našeho působení jsme zprostředkovali 771 projektů v celkové hodnotě vysoko přes půl bilionu korun. Absorpční kapacita ČR ale není nekonečně velká, takže je přirozené, že některé projekty skončí v okolních zemích. Přesto patří CzechInvest a především Česká republika mezi nejúspěšnější nejen regionu střední Evropy.

Kde vidíte největší potenciál ČR a na jaké obory se v rámci investičních pobídek zaměřujete?
Zaměřujeme se na ty obory, které pro Českou republiku přinášejí největší hodnoty a naším cílem jsou tzv. sofistikované investice. Tedy investice, jejichž hlavní hodnota spočívá v nových technologiích a postupech a přínosu know-how. To znamená, že se do ČR snažíme přivést společnosti ze sektorů elektroniky, mikroelektroniky, biotechnologií, farmacie, přesného strojírenství, leteckého průmyslu a podobně. Další oblastí jsou strategické služby, což může být vývoj softwaru, centra podnikových služeb nebo zákaznická střediska. Asi největší význam mají technologická centra, která se zaměřují na aplikovaný výzkum a vývoj. Z těch nejvýznamnějších můžu vyjmenovat Honeywell, Siemens, Bosch nebo například Škoda Auto.

Jak hodnotí Česko z hlediska investiční příležitosti zahraniční země a ve kterých oborech je u nás největší poptávka po zahraničních investicích?
V posledních letech patří České republika v přílivu zahraničních investic mezi nejúspěšnější země v Evropě. Pokud bychom odhlédli od privatizací a podobných vlivů, tak se dá říct, že příliv je stabilní na úrovni kolem čtyř miliard euro ročně. Fakt, že je Česko jednou z nejoblíbenějších zemí pro zahraniční investice, asi nejlépe vypovídá o tom, jak nás investoři hodnotí. Z různých důvodů byla ČR nejatraktivnější pro investice do automobilového průmyslu. Těmi důvody může být tradice, kterou v tomto odvětví máme, nebo například hustá síť dodavatelů. Prostor pro opravdu velké investice do tohoto sektoru je už ale omezený. Dalším významným odvětvím, které do ČR láká zahraniční investice, je elektronika. Česká republika například patří v absolutních číslech k největším výrobcům počítačů v Evropě. Mezi projekty, na kterých pracujeme, ale stále stoupá podíl menších sofistikovaných investic do výzkumu a vývoje. Je to trend, který je svým způsobem typický pro vyspělé státy a my se ho snažíme aktivně využít a podporovat. Ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu inovujeme i systém investičních pobídek tak, aby tyto změny odrážel. Menší, inovativní firma, která zaměstnává několik špičkových vývojářů, nebo vývojové centrum, které si vedle stávající výroby u nás založí velká průmyslová společnost, jsou typickým příkladem projektů, o které máme zájem.

Jaké důvody nezájmu investovat v Česku při komunikaci se zahraničními investory nejčastěji vyslechnete?
Jak už jsem se zmínil, není možné reálně očekávat, že by každá zahraniční investice, která míří do střední Evropy, musela skončit právě v České republice. Záleží na typu investice a především na konkrétní firmě. Některé společnosti už v jiné zemi operují a proto pro ně může být jednodušší v dané zemi expandovat, než se vydávat na další trh. Například opravdu velké investice potřebují dostatečně rozsáhlou zásobu potenciálních zaměstnanců koncentrovanou na jednom místě a pro takové firmy může být zajímavější například Polsko, které nabízí víc velkých měst. Může se také stát, že daný podnik potřebuje začít stavět co nejdříve a jiný stát je schopen nabídnout volnou plochu k podnikání rychleji než ČR. Důvodem nezájmu může být i příliš velká a často nesmyslná byrokracie a někdy i korupce, o které se ve spojitosti s naší republikou často mluví. Pravdou ale je, že spíše než důvody proč v Česku neinvestovat, slyšíme od zahraničních společností důvody proč v Česku investovat.

Jak hodnotíte image České republiky v zahraničí?
Pozice České republiky v zahraničí je velmi dobrá. Zcela jistě k tomu přispívají jak úspěšné investice zahraničních firem v ČR, tak především úspěchy českých firem v zahraničí. Faktem je, že se stoupající geografickou vzdálenosti klesá obecné povědomí o značce Česká republika. Na druhou stranu u naší cílové skupiny je situace lepší. Oslovení investoři ČR vidí jako stabilní zemi v srdci Evropy, která nabízí velmi kvalitní a kreativní zaměstnance.

Jakými způsoby se snažíte image České republiky v zahraničí zvyšovat a s jakými výsledky?
V poslední době se zaměřujeme na cílené kampaně pro užší skupinu lidí. Proto v zahraničních novinách nenajdete inzerát s nápisem „Invest in the Czech Republic“. Místo toho spíš vlivní lidé najdou dopis s obdobným textem a pozvánkou na seminář ve své poštovní nebo emailové schránce. Kromě toho také například přispíváme do odborných časopisů, které se zabývají námi preferovanými sektory ekonomiky. Naši zahraniční zástupci se zúčastňují specializovaných seminářů a vyhledávají kontakty na zajímavé zahraniční společnosti. Prezentaci České republiky přitom samozřejmě koordinujeme se všemi významnými institucemi ČR. Cílem je prezentovat Českou republiku takovou, jaká dnes opravdu je – to znamená jako centrum pro sofistikované technologie a zároveň jako velmi příjemné místo k životu.

V kterých zemích máte v současné době umístěny vaše pobočky? Chystáte se rozšířit jejich síť i do dalších zemí?
Nechystáme. Myslím, že v současné době je pokrytí dostačující. Naši zahraniční zástupci působí v sedmi zemích – v Německu, Francii, Belgii, Velké Británii, Spojených státech, Japonsku a v Číně. Ve Spojených Státech máme dva zástupce, stejně tak i v Německu, kde jsme v loňském roce otevírali druhou pobočku v Mnichově.

Na konci rozhovoru nám prozraďte, jaké plány má agentura CzechInvest připravena pro nejbližší roky?
Naší prioritou je především úspěšně rozběhnout Operační program Podnikání a inovace a využít tak strukturální fondy k posílení konkurenceschopnosti českých podnikatelů na mezinárodním trhu. Zároveň budeme pokračovat v nastaveném trendu v lákání zahraničních investic. Zaměříme se na kvalitní investice, a to jak na výrobní, tak na ty vývojové.

 

Děkuji za rozhovor
Vladimír Šindelka, Finance.cz

Mojmír HamplTomáš Hruda vystudoval ekonomii a mezinárodní vztahy na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Do agentury CzechInvest nastoupil v roce 2000 jako projektový manažer a v roce 2001 byl jmenován vedoucím projektového týmu Toyota-PSA. Později se stal ředitelem odboru investičních projektů a od ledna do října roku 2005 působil jako ředitel zastoupení v Japonsku, kde se zabýval podporou přílivu japonských investic do České republiky. Dne 1. listopadu 2005 byl Tomáš Hruda pověřen řízením agentury CzechInvest a 1. prosince 2005 byl jmenován jejím generálním ředitelem.


Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW